Sort, hvidt eller midt i mellem?

Falske nyheder er blevet noget, vi må forholde os til i den måde, som vi forstår det globaliserede og digitaliserede mediebillede på. I denne aktivitet får eleverne værktøjer til at spotte falske nyheder.

Aktiviteten skal styrke elevernes kritiske tilgang til nyheder og historier, som blandt andet florerer på nettet.

 

Planlægning/overvejelser

Aktiviteten er anslået til et tidsforbrug på 90 min. Læs detaljeret om, hvordan du kan planlægge aktiviteten her: Sådan gør du.

 

Opbygning

Øvelse 1

'Spot den falske nyhed' 

Øvelse 2

'Er denne historie sand, falsk eller vildledende?' 

 

Kreditering

Materialet er udarbejdet af et konsortium bestående af Pluss, LSP, CeFU, YouGlobe og DUF i samarbejde med Børne- og Undervisningsministeriet.

Siden er opdateret 15. februar 2019 af emu-redaktionen
Rettigheder:

Rettigheder

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.