Mange elever har svært ved at læse tekster i de naturvidenskabelige fag, og selv om de læser, svarer deres udbytte af læsningen ikke til deres indsats. Som lærer i naturvidenskabelige fag kan man derfor med fordel interessere sig for den sproglige dimension i sit fag. I filmen fortæller lærere og elever på Nyborg Gymnasium om, hvordan arbejdet med faglig læsning kan gribes an.
Når man arbejder med faglig læsning i de naturvidenskabelige fag, er den vigtigste ting, man som lærer skal forholde sig til, at eleverne skal blive bevidste om, deres læsefokus. Et læsefokus kan f.eks. være at forstå en bestemt proces, at kunne forklare en bestemt figur eller at forstå et centralt fagbegreb. Et tydeligt læsefokus hjælper eleverne med at navigere i teksten og gør det typisk lettere for dem at overskue at lave deres lektier.
Aktiviteterne indeholder 4 korte læreroplæg og 4 tilhørende elevøvelser. Hver session (oplæg og øvelse) har en varighed af ca. 30 min. og kan anvendes i sammenhæng eller uafhængigt af hinanden. Sessionerne bør indgå i og fagligt knytte sig til et almindeligt undervisningsforløb og til de tekster, som normalt anvendes i forløbet.