Aktivitet

Bagedysten – bag med gær

Øvelsen er en del af et tema om bagning og hævemidler. Eleverne skal undersøge, hvordan gæringen afhænger af temperaturen, sukkerkoncentration, gærkoncentration, pH og carbon-kilde.

Der er lagt op til, at eleverne skal arbejde med den del af den innovative proces, hvor et problem undersøges og et løsningsforslag udvikles/udarbejdes.

Ved at bruge mad i eksperimenterne i bioteknologiundervisningen, vises relevansen for kendskab til kemi, biologi samt biokemi i hverdagen.

Aktivitet

Eleverne skal undersøge, hvordan gæringen afhænger af temperaturen, sukkerkoncentration, gærkoncentration, pH og carbon-kilde ved nogle småforsøg. Hver gruppe laver deres undersøgelse.

Eleverne har på forhånd kendskab til salte, molekyler, gær, celler, energistofskifte, osmose.

De skal herefter i grupperne ud fra klassens undersøgelser finde ud af hvilke justeringer de vil lave ved en selvvalgt bolledej for at fremstille den mest luftige bolle til torsdag. Bagedystdommerne vil her bedømme elevernes boller og faglige argumenter for justeringerne.

Kreditering

Rasmus Frost Lamberts og Mette Malmqvist

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.