Gå til hovedindhold
Hjem

Nyhedsbrev

Søg

Søg på: Hele emu.dk
ALLE OMRÅDER
Du har søgt på:
Søgeresultat
    28 resultater








Arabisk, japansk, kinesisk, russisk og tyrkisk - Genåbning

Her finder du fagkonsulentens faglige og didaktiske råd om genåbning, overgangsperiode, prøvetræning, virtuel undervisning og karaktergivning i sprogfagene i forbindelse med COVID-19.

Tema: Corona – Gode råd til undervisning (STX)
Indholdstype: Artikel
Arabisk, japansk, kinesisk, russisk og tyrkisk - Inspiration til virtuel undervisning

Her finder du inspiration til planlægning af undervisning og digitale ressourcer.

Fag: Arabisk (HF)
Indholdstype: Artikel
Den faglige forening

Russisklærerforeningen søger at fremme og udvikle russiskfaget ved at arrangere møder og kurser for foreningens medlemmer. Foreningen udgiver medlemsbladet Meddelelser to gange om året.

Fag: Russisk (STX)
Revolutioner, der forandrede verden

Revolution får os til at tænke på voldsomme begivenheder, der fundamentalt forandrer samfund. Men hvad er revolutioner, hvordan opstår de, hvordan forandrer de verden – og for hvem? Det handler dette forløb om.

Fag: Historie (STX)
Indholdstype: Artikel
Trin 2 - Spor A og B - Litteracitet

På trin 2 er målet at få viden om elevens samlede erfaringer med litteracitet; kendskab til og erfaringer med skriftsprog, det vil sige at læse, skrive, lytte til og samtale om tekster.

Tema: Særlige elevgrupper (GRUNDSKOLE)
Indholdstype: Redskab
Samfundsfag – Overblik over digitalt tilgængelige aktiviteter til 6.-10. klassetrin

Her finder du forslag til frit tilgængelige læringsaktiviteter inden for kompetenceområderne i samfundsfag, som eleverne kan arbejde med som en del af fjernundervisningen.

Tema: Corona – Gode råd til undervisning (GRUNDSKOLE)
Indholdstype: Artikel
Lexin Billedtema

Lexin Billedtema er en interaktiv billedordbog med illustrationer, tekst, lyd og animationer. Ordbogen indeholder ca 1900 ord oversat til en række sprog samt en serie brugervenlige ordbøger for indvandrere.

Fag: Dansk som andetsprog (GRUNDSKOLE)
Indholdstype: Redskab
Fake news – meget mere end et begreb!

Forløbet stiller skarpt på fake news. Fake news er en udfordring for den enkelte borgers livsverden, men også i forhold til politisk kommunikation og populisme og dermed for demokratiet helt generelt. 

Tema: It og teknologi (GRUNDSKOLE)
Indholdstype: Forløb
Faglig mundtlighed: Performance og eksperimentarie

Tina Høegh diskuterer i denne artikel, hvordan performance og undersøgende dialog i klassen leder til både fagsprog og dannelse.

Tema: Pædagogik og didaktik (STX)
Indholdstype: Artikel
Jon Rahbek-Clemmensen. Forsvaret af Grønland

Artiklen præsenterer en historisk gennemgang af forsvaret af Grønland og sætter den geopolitiske interesse fra fremmede magter i perspektiv.

Tema: Rigsfællesskabet (STX)
Indholdstype: Artikel
Hvordan kan en flersprogethedsdidaktik styrke arbejdet med ordforråd i tidlig sprogstart?

Tilegnelse af ordforråd og udtryk spiller en central rolle i udviklingen af elevers kommunikative kompetence på det nye fremmedsprog. En af de måder man kan styrke denne tilegnelse på, er ved at inddrage de mange sprog, som eleverne i klassen kender. Dette kan desuden stimulere deres sproglige opmærksomhed.

Fag: Engelsk (GRUNDSKOLE)
Indholdstype: Artikel
Arbejdende hukommelse

I denne artikel sættes der fokus på, hvordan "arbejdende hukommelse" refererer til processer i hjernen, der fastholder og håndterer de informationer, der er nødvendige i forbindelse med komplekse læring som fx sprog, læsning, skrivning og matematik.

Tema: Undervisningsmiljø (AVU)
Indholdstype: Artikel
Baggrundsartikel. De tyske flygtninge i Danmark 1945-1947.

Hvordan Danmark håndterede internering af de tyske flygtninge - herunder reference til aktuelle diskussioner (historiebrug).

Fag: Historie (STX)
Indholdstype: Artikel
Folkets aviser: Digital populisme på højreorienterede alternative medier

Medierne er venstreorienterede, lyver og er i lommen på eliten. Sådan lyder anklagerne fra et stigende antal højreorienterede, alternative medier. Hvad er disse mediers grundkerne og hvorfor vokser de frem?

Tema: It og teknologi (GRUNDSKOLE)
Indholdstype: Artikel
Portfoliodidaktik, progression og refleksion

I denne artikel giver Ellen Krogh forslag til, hvordan der kan arbejdes med progression i de flerfaglige forløb på de treårige uddannelser. 

Tema: Pædagogik og didaktik (STX)
Indholdstype: Artikel
Det digitale

Eleverne skal i løbet af uddannelsesforløbet udvikle deres viden, kundskaber og indsigt indenfor det digitale.

Fag: Kinesisk (HF)
Det digitale

Eleverne skal i løbet af uddannelsesforløbet udvikle deres viden, kundskaber og indsigt indenfor det digitale.

Fag: Kinesisk (STX)
Det digitale

Eleverne skal i løbet af uddannelsesforløbet udvikle deres viden, kundskaber og indsigt indenfor det digitale.

Fag: Russisk (STX)
Det digitale

Eleverne skal i løbet af uddannelsesforløbet udvikle deres viden, kundskaber og indsigt indenfor det digitale.

Fag: Kinesisk (HHX)
Mundtlighed
Fag: Kinesisk (HF)

Sideinddeling

  • Nuværende side 1
  • Side 2
  • Næste side Næste
  • Sidste side last
Savner du inspiration til din praksis?

Modtag emus nyhedsbrev og følg med på sociale medier

Følg emu på facebook
Følg emu på Linkedin
Den e-mailadresse du har indtastet er ikke gyldig Indtast først din e-mailadresse Du er allerede tilmeldt nyhedsbrev. Du kan afmelde eller ændre via link i din bekræftelsesmail eller i bunden af nyhedsbrev. Klik her for at få tilsendt en ny mail med et redigeringslink. Vi har registreret din tilmelding, men mangler din bekræftelse. Klik her for at få tilsendt en ny mail med et bekræftelseslink.

 

Kontakt

  • Spørgsmål til emu:
    Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
    Mail: Kontakt emu-teamet
    Tlf: 3392 5000 
  • Spørgsmål til teknik:
    Styrelsen for It og Læring
    Mail: Kontakt til styrelsen
    Tlf: 3587 8889

Områder

  • Dagtilbud
  • Grundskole
  • EUD
  • Eux
  • Stx
  • Hf
  • Hhx
  • Htx
  • avu
  • FVU
  • FGU

Om emu

  • Redaktionelle retningslinjer og om emu
  • Få teksten læst op
  • Persondatapolitik og cookies
  • Podcast på emu
  • Tilgængelighedserklæring
  • Tilmeld dig emus nyhedsbreve
  • emu-respons

Ministeriet

  • Departementet
  • Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
  • Styrelsen for It og Læring