Selvom antallet af børn og unge, der oplever mobning, er faldet, er der stadig for mange, hvis ungdom præges af mobning.

Selvom antallet af børn og unge, der oplever mobning, er faldet, er der stadig for mange, hvis ungdom præges af mobning.

Da mobning kan foregå hvor som helst og når som helst, er det vigtigt, at alle fagprofessionelle løbende følger trivselsmålinger og har fokus på at udvikle et trygt og inkluderende miljø. Som undervisere har I en unik mulighed for at præge miljøerne gennem fællesskaberne på ungdomsuddannelsesstedet. I forskning om mobning er ”værdighedsskabende klasseledelse” og ”fællesskabende didaktik” centrale begreber i forhold til at forebygge mobning. Her er det mobbeforebyggende arbejde ikke ekstraopgaver, men indlejret i det, man i forvejen gør som underviser på ungdomsuddannelsen.

Dette læringsmateriale giver jer mulighed for at styrke det lokale arbejde med at forebygge og håndtere mobning. Det er bygget op, så det er muligt at gennemføre større eller mindre forløb.

I kan bruge materialet på forskellige måder; for eksempel ved et møde i jeres team hvor I f.eks. fokuserer på et af de to første grundmodulerne, som giver mulighed for at opnå fælles viden om begrebet mobning samt om forebyggelse og håndtering af mobning, eller på en række teammøder, hvor I en efter en sætter fokus på de to første grundmoduler og derefter specialiseringsmodulet. Det er vigtigt, at en af jer har kigget materialet og øvelserne grundigt igennem, så man kan facilitere jeres arbejde i teamet. Det kan være en god idé, at alle teammedlemmerne hver især læser teksterne inden I mødes i teamet.

 Derudover er der et tredje grundmodul for ledere og medarbejdere med særlig interesse for og/eller opgaver i det organisatoriske felt.

Ved at bruge materialet kan I:

  • Tilegne jer viden om mobning, forebyggelse og interventioner.  
  • Arbejde med den erhvervede viden gennem tekster, fagvideoer, øvelser, gruppearbejde og refleksion.
  • Blive guidet til, hvordan den nye viden kan tages i anvendelse i jeres egen praksis.

Selvom antallet af børn og unge, der oplever mobning, er faldet, er der stadig for mange, hvis ungdom præges af mobning.

 

Da mobning kan foregå hvor som helst og når som helst, er det vigtigt, at alle fagprofessionelle løbende følger trivselsmålinger og har fokus på at udvikle et trygt og inkluderende miljø. Undervisere har en unik mulighed for at præge miljøerne gennem arbejdsfællesskaberne på undervisningsstedet. I forskning om mobning er ”værdighedsskabende klasseledelse” og ”fællesskabende didaktik” centrale begreber i forhold til at forebygge mobning. Her er det mobbeforebyggende arbejde ikke ekstraopgaver, men en del af det, man i forvejen gør som underviser på en ungdomsuddannelse.   

Dette læringsmateriale giver jer mulighed for at styrke det lokale arbejde med at forebygge og håndtere mobning. Det er bygget op, så det er muligt at gennemføre større eller mindre forløb i teamet.

I kan bruge materialet på forskellige måder. Det kan for eksempel bruges ved på teammøder at fokusere på et af grundmodulerne, eller I kan bruge det som en kompetenceudviklingsindsats i jeres team på teammøder over en længere periode. Det kan i den sammenhæng være en god idé, at I læser teksterne individuelt, men mødes i teamet om refleksioner og øvelser, som evt. faciliteres af teamkoordinatoren. Det er vigtigt, at I som teamkoordinatorer har set materialet og opgaverne grundigt igennem, så I kan facilitere processen på møderne. 

Læringsmaterialet er modulopbygget. Først arbejder I med de to første grundmoduler, som giver mulighed for at opnå fælles viden om begrebet mobning samt om forebyggelse og håndtering af mobning. Derudover er der et tredje grundmodul for ledere og medarbejdere med særlig interesse for og/eller opgaver i det organisatoriske felt.

De to grundmoduler danner baggrund for, at I arbejder videre med specialiseringsmodulet til ungdomsuddannelserne.

Ved at bruge materialet kan I:  

  • Tilegne jer viden om mobning, forebyggelse og interventioner.  
  • Arbejde med den erhvervede viden gennem tekster, fagvideoer, øvelser, gruppearbejde og refleksion.
  • Blive guidet til, hvordan den nye viden kan tages i anvendelse i jeres egen praksis.

Selvom antallet af børn og unge, der oplever mobning, er faldet, er der stadig for mange, hvis ungdom præges af mobning.

 

Da mobning kan foregå hvor som helst og når som helst, er det vigtigt, at alle fagprofessionelle løbende følger trivselsmålinger og har fokus på at udvikle et trygt og inkluderende miljø. Nogle Ungdomsuddannelsessteder har behov for at kunne hente ekspertise fra interne eller eksterne vejledere, når der forekommer mobning eller når der er behov for at styrke det forebyggende arbejde.

Som vejledere kan I anvende og eventuelt facilitere arbejdet med dette læringsmateriale med henblik på at styrke det lokale arbejde med at forebygge og håndtere mobning. Materialet er bygget op så det er muligt at gennemføre større eller mindre lokale forløb for medarbejderne på ungdomsuddannelsesstedet.

I kan bruge materialet på forskellige måder. I kan fx bruge det ved en eller flere pædagogiske arrangementer, hvor I fokuserer på ét af grundmodulerne og faciliterer øvelserne, eller på en række temadage med fokus på alle modulerne. Materialet kan også bruges som en kompetenceudviklingsindsats over flere teammøder, hvor alle der deltager i kompetenceudviklingen har læst teksterne som forberedelse, og hvor vejlederen faciliterer refleksioner og øvelser på teammøderne.

Læringsmaterialet er modulopbygget med to grundmoduler for alle. Disse moduler giver mulighed for at opnå fælles viden om begrebet mobning samt om forebyggelse og håndtering af mobning. Derudover er der et tredje modul for ledere og medarbejdere med særlig interesse for og/eller opgaver i det organisatoriske felt. Dette modul handler om, hvordan man organisatorisk kan arbejde med implementering af en mobbefri kultur. 

Grundmodulerne danner baggrund for, at I arbejder videre med specialiseringsmodulet, hvor I målrettet kan fokusere og tilegne jer mere viden i relation til den konkrete praksis I arbejder i. 

Ved at bruge materialet kan fagprofessionelle:

  • Tilegne sig mere viden om mobning, forebyggelse og interventioner. 
  • Arbejde med den erhvervede viden gennem tekster, fagvideoer, øvelser, gruppearbejde og refleksion.
  • Blive guidet til, hvordan den nye viden kan tages i anvendelse i ens egen praksis.

Selvom antallet af børn og unge, der oplever mobning, er faldet, er der stadig for mange, hvis ungdom præges af mobning.

Det vidner om, at der er behov for, at ledere løbende følger trivselsmålinger og prioriterer tiltag, der sikrer at strategi, mobbesyn og kompetencer til at forebygge og håndtere mobning er på plads i ungdomsuddannelserne. Indsatser, der involverer hele ungdomsuddannelsesstedet, er en af de mest effektfulde tilgange til at forebygge mobning, fordi alle fagprofessionelle omkring de unge har fokus på det samme; nemlig at udvikle et trygt miljø. Helhedsindsatsen baserer sig på, at mobning kan foregå hvor som helst og når som helst. Derfor bør alle aktører vide, hvordan de forebygger og håndterer mobning i dagligdagen.

Dette læringsmateriale kan anvendes med henblik på at styrke det lokale arbejde med at forebygge og håndtere mobning. Materialet er bygget op, så det er muligt at gennemføre større eller mindre lokale forløb for ledelse og medarbejdere på ungdomsuddannelsesstedet.

Det kan bruges enten på en pædagogisk dag, hvor I måske fokuserer på et af modulerne af gangen, på en række temadage med fokus på alle modulerne, eller det kan bruges som en kompetenceudviklingsindsats på teammøder over en længere periode. Det kan anbefales at forløbet faciliteres af en intern eller ekstern person, der har særlig viden om mobning. Det kan være en intern ressourceperson, eller det kan være eksterne personer med viden om mobning.

Læringsmaterialet er modulopbygget med to grundmoduler for alle. Disse moduler giver mulighed for at opnå fælles viden om begrebet mobning samt om forebyggelse og håndtering af mobning. Derudover er der et tredje grundmodul for ledere og andre medarbejdere med særlig interesse for og/eller opgaver i det organisatoriske felt. Dette modul handler om, hvordan I organisatorisk kan arbejde for implementering hen imod en mobbefri kultur på uddannelsesstedet.

Grundmodulerne danner baggrund for, at I arbejder videre med specialiseringsmodulet, hvor I målrettet kan fokusere og tilegne jer mere viden i relation til den konkrete praksis I arbejder i på ungdomsuddannelserne.

Ved at bruge materialet kan ledelse og medarbejdere således:

  • Tilegne sig mere viden om mobning, forebyggelse og interventioner.
  • Arbejde med den erhvervede viden gennem tekster, fagvideoer, øvelser, gruppearbejde og refleksion.
  • Blive guidet til, hvordan den nye viden kan tages i anvendelse i ens egen praksis.