Nyhedsbrev
Søg
Nyt om: Ny fagkonsulent, FIP, Inspirationsdag med faglig forening, AI til eksamensprojekterne, Fonden for Entreprenørskab, Pulje til grøn efteruddannelse og undervisningsforløb i bæredygtighed.
Institut for Naturfagenes Didaktik søger lærere, der vil være med til at udvikle inkluderende undervisning i skoleåret 2024/25,
I dette nyhedsbrev kan du bl.a. læse om årets teknologibegivenhed.
Nyhedsbrevet orienterer om datoer for næste års to-dages kursus i teknologi, så I har muligheden for at meddele det til jeres ledelser nu (til skemalægning) - samt orientere om nye publikationer til faget.
Eleverne prøver forskellige former for projektarbejde i skolen. I artiklen deler Martin Sillasen de erfaringer, eleverne har med sig i projektarbejde fra grundskolen, når de går videre til ungdomsuddannelsen.
Et fagligt mål i teknologi er at mestre projektstyring og arbejde effektivt i en gruppe. Med principper fra metoden Scrum og værktøjet Trello gives et bud på, hvordan projektstyring implementeres i projekter.
Med udgangspunkt i en opgave fra teoretisk pædagogikum om Projektvejledning bearbejdes problematikker, der kan opstå, når man praktiserer vejledning i projektorienterede fag
I denne artikel kan du finde inspiration til, hvordan elever kan inddrage miljøvurdering i teknologi, når produktet er en softwareløsning.
Om nyt to-dages kursus for teknologilærere arrangeret af den faglige forening i samarbejde med fagkonsulenten. De vigtigste henvendelser fra teknologilærere i eksamensperioden nævnes.
Undervisningsforløbene er lavet med det formål at styrke unges interesse for STEM-kompetencer (Science, Technology, Engineering & Mathematics) til brug i fremtidens sundhedsvæsen.
Droner og droneteknologi er omdrejningspunktet i dette gæstelærerforløb. Her får eleverne indblik i den stigende brug af droner set fra et teknisk, samfundsmæssigt og etisk perspektiv.
Dette års FIP-kursus indeholdt oplæg og workshop om karrierelæring, problemformuleringer i teknologi, lærerbøgerne teknologi, præsentation af prøveoplæg mv.
Artiklen giver bud på, hvordan elever kan introduceres til it-fag i analytiske projekter, hvordan implementeringer af systemer kan inddrages, samt eksempler på emner i samspil med fag fra forskellige fakulteter
Om kommende kurser med relevans for teknologilærere samt andre initiativer. Årets tilføjelser til vejledningen for teknologi A og B kommenteres. Der gives information om et par nye publikationer.
Naturvidenskabens ABC fortæller historien om store naturvidenskabelige erkendelser, der kan bruges som inspiration for undervisningen. ABC´en er netop færdiggjort af en ekspertgruppe af skarpe naturvidenskabelige hjerner og kunne være et godt bud på inspirerende læsning i sommerferien.
Elever, der har brug for ekstra støtte til at gennemføre deres ungdomsuddannelse kan få specialpædagogisk støtte (SPS).
Her finder du de tidligere nyhedsbreve fra fagkonsulenten
Denne vejledning giver anvisninger og inspiration vedrørende gennemførelsen af virtuel teknologiundervisning. Det meste af teksten under teknologi B gælder også for teknologi A.
Ny Viden Om-udgivelse præsenterer et overblik over, hvordan skolens ledelse og det pædagogiske personale kan arbejde målrettet med at mindske forstyrrelser fra digitale teknologier i skoledagen.
Videooplæg om Den Videnskabelige Basismodel og fagligt samspil ved Esben Nedenskov Petersen og Jens Ditlev Hansen. Materialet er udarbejdet i forbindelse med FIP 2018.
Digitale enheder giver mulighed for at differentiere og tilrettelægge varieret og motiverende undervisning. Samtidig følger dog en risiko for, at teknologierne udgør en distraktion – at der opstår digital støj.
Styrelsen for It og Læring lancerer et nyt og forbedret Unilogin den 18. februar 2020.
Konflikter skal forebygges, håndteres og efterbehandles. På emu.dk kan du finde nye materialer til grundskoler og ungdomsuddannelser, der understøtter arbejdet med at sikre et godt undervisningsmiljø for alle elever.
Ny Viden Om-udgivelse til både grundskolen og gymnasiet samler og formidler forskningsbaseret viden om klasseledelse.
FIP2020 i teknologi blev afviklet d. 12. marts 2020. Programmet kan du finde her på siden.
Her er oktober måneds nyhedsbrev fra fagkonsulenten i teknologi. Her kan du blandt andet læse om kommende FIP-kursus i 2020.
Denne Viden Om-udgivelse formidler forskningsbaseret viden om klasseledelse, der er betegnelsen for de handlinger, en lærer løbende foretager sig for at udvikle eleverne både fagligt og socialt.
Gymnasielyd er emus nye podcast-serie, hvor du kan lytte til de udviklingsdiskussioner, der foregår blandt forskere, ledelser og lærere i den danske gymnasieskole.
Gymnasielyd er en podcast-serie, hvor du kan lytte til de udviklingsdiskussioner, der foregår blandt forskere, ledelser og lærere i den danske gymnasieskole.
Materialer fra Faglig udvikling i praksis, FIP, foråret 2019.
I teknologifaget på htx er der behov for at eleverne skal kunne dokumentere software-produkter og foretage kvalitetssikring af softwaren. I dokumentet er der eksempler på, hvordan det kan gøres i praksis.
Vodcasts og andet materiale til understøttelse af arbejdet med forskellige digitale kompetencer og digital dannelse.
Hvordan økonomiserer du din tid, når du vejleder elever? Der er mange måder at få vejledning til at være en frugtbar proces. Nedenfor præsenteres en række konkrete gode råd om vejlederrollen i fagligt samspil.
"Lav et spil med fokus på den viden, I har tilegnet jer i de forskellige fag indtil nu". Sådan lyder opgaven til eleverne. Resultatet kan fx bruges til Åbent Hus eller orienteringsaftener.
Tværfagligt forløb til SO på htx 1. år med fokus på kemikalier i arbejdsmiljøet. Eleverne undersøger en type job og foreslår, hvordan man kan fremstille et produkt, der løser et problem med arbejdsmiljøet for denne type medarbejder.
Tilrettelæg kollaborativ skrivning med gode muligheder for at lykkes. Ved at give klare rammer og have fokus på elevernes diskussioner frem for produktet, lærer eleverne på en dybere måde, end når de blot reproducerer fra bøger og vejledninger.
Brug de første moduler til at træne peer2peer og sætte rammer og krav. De næste seks moduler af din teknologiundervisning, kan du bruge til elevernes skriveproces.