Når børns perspektiver inddrages i visitationen – podcast

Hvorfor skal børnene inddrages i visitationen – og hvordan kan man gribe det an? Bliv klogere på disse spørgsmål i denne episode af podcast-serien Veje til inklusion.

Hvad mener eleven egentlig er bedst for sig selv - at gå i en almenklasse eller i en specialklasse? På en skole i Holbæk inddrager de barnets perspektiv, når det skal afgøres, hvor og hvordan eleven får mest ud af sin skolegang både socialt og fagligt.  Det har de faktisk gjort længe, men først i år er de begyndt at arbejde systematisk med at tage børnene med på råd. Hør, hvordan det går med den strategi i denne episode af podcast-serien Veje til inklusion.

Find podcast-serien Veje til inklusion her  

Du kan også finde Veje til inklusion i din foretrukne podcast-klient

Medvirkende:

Mads-Kristian Olsen, pædagogisk leder på Holbæk By Skole, afd. Bjergmarken

Hanne Warming, professor på Roskilde Universitet

Vært:

Simon Brix, podcastproducent i Kontekst & Lyd

Fakta

Læringskonsulenternes Inklusionsindsats samarbejder i perioden 2018-2020 med 8 kommuner og 18 specialtilbud om styrkelse af inkluderende læringsfællesskaber for alle børn og unge, med særligt fokus på børn og unge i udsatte positioner. Kommuner og specialtilbud sætter blandt andet fokus på børneinddragelse i deres arbejde med udvikling af lokale indsatser inden for de fire temaer: dialogisk visitation, tværprofessionelt samarbejde, samarbejde mellem almen- og specialområdet samt systematisk feedback.

 

Siden er opdateret 31. januar 2020 af emu-redaktionen
Rettigheder:

Rettigheder

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.