Forløb

Mig og mit fritidsjob – Et forløb om økonomi og arbejdsliv

I dette forløb tager unge rollemodeller eleverne med på en inspirerende rejse om samfundsøkonomi, den danske model og de unges egne rettigheder på arbejdsmarkedet. 

Forløbet er henvendt til 8. – 10. klasse.

Anslået tidsforbrug: 2-3 lektioner

Forløbet har fokus på at styrke elevernes viden om økonomi, arbejdsmarked og arbejdsforhold gennem øvelser og video med unge rollemodeller i fritidsjob. Videoen er tænkt som et supplement til elevernes arbejde med forløbets temaer, der kan handle om den danske model og rettigheder for unge i job i relation til elevernes eget liv og fremtid.

Forløbet taler ind i kompetenceområdet Økonomi, men det kan også kobles til det obligatoriske emne Uddannelse og job eller valgfaget Arbejdskendskab.

 

Forudsætninger, form og indhold

Materialet er inddelt i to temaer: Mig og mit fritidsjob og Fritidsjob og økonomi. Temaerne lægger blandt andet vægt på elevernes forståelse for arbejdsmarkedet, og hvordan de selv indgår i den danske model. Forløbet har også fokus på, at eleverne opnår handlekompetence over for deres rettigheder på arbejdsmarkedet, når de er mellem 13 og 17 år gamle.

I forløbet indgår en kort video med Kristoffer og Marius. Deres fritidsjob har lært dem, hvordan det er at have et arbejde, og hvad det betyder for deres økonomi. Marius og Kristoffers refleksioner over deres fritidsjob kan være udgangspunkt for elevernes arbejde med økonomi og deres egne rettigheder på arbejdsmarkedet. Forløbet lægger således op til, at eleverne bevæger sig på forskellige abstraktionsniveauer.

Forløbet er målrettet udskolingselevers forudsætninger og viden om økonomi og arbejdsforhold.

 

Tilrettelæggelse

Forløbet kan gennemføres som et samlet forløb, eller læreren kan vælge at plukke i materialet og sammensætte det forløb, der passer til klassen. Læreren kan for eksempel vælge kun at arbejde med den danske model eller elevernes rettigheder på arbejdsmarkedet.

Mange unge kan relatere til det at have et fritidsjob, men de kender ikke nødvendigvis til deres rettigheder på arbejdsmarkedet eller baggrunden for dem. For at give eleverne nogle relaterbare eksempler på, hvordan de indgår på arbejdsmarkedet og i den danske økonomi, kan de starte med at se videoen og bruge den som krog til deres videre arbejde med forløbet og tilhørende spørgsmål.

 

© Børne- og Undervisningsministeriet
Videomaterialet er optaget i 2020 i Fakta på Havborgvej i Esbjerg og på plejecenteret Præsthøjgården i Horsens Kommune.

 

Det kan overvejes, om eleverne som afslutning på forløbet skal udarbejde et oplæg for klassen. Her kan læreren udvælge forskellige emner, som eleverne kan arbejde med. Der kan hentes inspiration til undervisningen i emu’s andre redskaber og aktiviteter under samfundsfagets kompetenceområde Økonomi. Her er materialer om privatøkonomi, skattepolitik og finansloven.

Til undervisningen om arbejdsrettigheder for ungarbejdere kan der findes inspiration hos Fagbevægelsens Skoletjeneste og Jobpatruljen, der også kan holde oplæg for klassen og give information om unges rettigheder på arbejdsmarkedet. Se mere i listen nederst på siden.

Forslag til spørgsmål, der kan overvejes, inden forløbet gennemføres:

  • Skal forløbets fokus være på fritidsjobs, det økonomiske kredsløb eller den danske model?
  • Hvordan aktiveres elevernes forforståelse?
  • Skal forløbet suppleres med aktuelle artikler og debatter?
  • Hvordan arbejder klassen bedst med forløbet? Skal eleverne arbejde i grupper eller individuelt, og skal de for eksempel aflevere en opgave eller lave en præsentation for klassen?
  • Hvordan kan eleverne inddrage deres eget liv og fritidsjob i forløbet?
  • Kan forløbet bruges i andre undervisningssammenhænge, for eksempel i projektopgaven, OSO’en eller i det obligatoriske emne Uddannelse og job?

 

Forløbets opbygning

Forløbet er inddelt i to temaer.

 

Tema 1: Mig og mit fritidsjob
I dette tema kan eleverne starte med at se videoen, der kan blive udgangspunktet for deres videre arbejde.

Efter videoen kan læreren introducere til udvalgte spørgsmål, som eleverne kan arbejde videre med i grupper.

Der kan arbejdes med spørgsmål som disse:

  • Har I – eller har I haft - et fritidsjob?
  • Ved I, hvad jeres rettigheder er, når I er på arbejde?
  • Har I oplevet situationer, hvor I måttet bruge jeres rettigheder?
  • Hvad siger Marius og Kristoffer, at de har lært om at arbejde gennem deres fritidsjob?
  • Hvorfor har I et fritidsjob? Er det udelukkende for at tjene penge?
  • Fortæl om en god oplevelse på jeres job. Hvad gjorde den god?
  • Hvilke arbejdsopgaver må man have, når man er mellem 13 og 17 år gammel?
  • Hvor mange timer, må man arbejde om ugen, når man er mellem 13 og 17 år gammel?
  • Hvad laver Marius i sit fritidsjob på plejecenteret?
  • Lever Marius’ beskrivelser af arbejdet på et plejecenter op til jeres forestillinger om sådan et arbejde?

 

Tema 2: Fritidsjob og økonomi
I tema 2 kan eleverne arbejde med øvelser om økonomiske sammenhænge, herunder den danske model. Modellen kan være springbræt til undervisning i andre dele af faget om for eksempel fagforeninger, overenskomster, arbejdsmarkedets parter, det økonomiske kredsløb eller beskæftigelsespolitik.

Spørgsmålene til dette tema kan udvælges af læreren og diskuteres i klassen eller i grupper. De kan også bruges som inspiration til en skriftlig opgave eller et elevoplæg, som beskrevet i afsnittet Afslutning og evaluering.

Følgende spørgsmål kan bruges som videre inspiration til elevernes arbejde:

  • Hvad er den danske model – og hvad karakteriserer den?
  • Hvilke tre parter består den danske model af – og hvordan påvirker de hinanden?
  • Hvordan påvirker parterne hinanden i den danske model?
  • Hvilken rolle spiller lovgivningen i den danske model?
  • Hvor vil I placere Kristoffer og Marius i den danske model?
  • Hvad er forskellen på en forbruger og et forbrug?
  • Hvad fortæller Kristoffer om at være en forbruger?
  • Hvordan bidrager Kristoffer til den danske økonomi, når han køber en ny scooter?
  • I Danmark er der et stigende fokus på kritisk forbrug. Hvad er en kritisk forbruger?
  • Unge forbrugere er en stor forbrugergruppe i Danmark. Er I kritiske forbrugere? Hvorfor/hvorfor ikke?

Der findes et eksempel på trepartsforhandlinger og inspiration til undervisningen i listen nederst på siden.

 

Afslutning og evaluering

Som afslutning på forløbet kan eleverne holde et oplæg om et relevant emne for resten af klassen.

Eleverne kan udarbejde oplæg om emner som:

  • Ungarbejderes rettigheder på arbejdsmarkedet
  • Omsorgs- og sundhedsarbejde
  • Offentligt ansatte og privat ansatte
  • Den danske model
  • Skattepolitik
  • Trepartssamarbejde
  • Overenskomst

I evalueringen kan der være fokus på, hvad eleverne har lært, og hvordan forløbet har styrket læringen. Læreren kan med fordel inddrage elevernes refleksioner om forløbet i en fælles samtale i klassen.

Der kan efter gennemførelsen af forløbet sættes fokus på spørgsmål som:

  • Hvilke observationer gjorde jeg mig omkring elevernes refleksioner om temaer som økonomi og arbejdsmarked?
  • Hvordan understøttede forløbets inshold og opbygning elevernes læring om temaerne?
  • Hvordan fungerede de forskellige temaer, og hvad skal justeres, hvis forløbet skal bruges igen?
  • Hvad lærte eleverne om deres egen rolle i samfundsøkonomien og det at have et arbejde?
  • Hvordan spillede elevernes egne erfaringer og viden om fritidsjob sammen med deres læring i forløbet?

 

Kreditering

Artiklen og videomaterialet er udviklet af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet i Børne- og Undervisningsministeriet med hjælp fra Coop Crew, Fakta, FOA og Horsens Kommune.

Medvirkende i videoen: Kristoffer Von Warnich og Marius Krag Storm.

unpublished

Inspiration til videre arbejde


DR Nyheder, Hvad er 'den danske model'?, [25.03.2018]
Explainer videoen af DR Nyheder beskriver den danske model, og hvordan den har påvirket det danske samfund i mere end 100 år.

FOA, ”Forstå Trepart” [15.12.2020]
Denne artikel af FOA beskriver trepartsforhandlinger og overenskomster. Artiklen indeholder også en interaktiv grafik med eksempler på trepartsforhandlinger i 2016/2017.

Emu.dk ”Samfundsfag/Økonomi” [15.09.2020]
På emu.dk kan du finde mere inspiration til arbejdet med kompetenceområdet økonomi i samfundsfag. Du finder blandt andet inspirationsforløb til undervisning om skat, privatøkonomi og finansloven.

Horsens Kommune, Plejecentre i Horsens Kommune, ”Spirerne – unge på plejecentre” [15.12.2020]
Horsens Kommune har ordninger, hvor unge kan få fritidsjobs på plejecentre og lære mere om omsorgsarbejde. På denne side kan du læse mere om den såkaldte spireordning, og hvilke kommuner, der har den.

Coop Crew, ”Når fritid bli’r til fremtid” [15.12.2020]
Coop Crew hjælper udsatte unge til at få et fritidsjob i samarbejde med fakta og Ungdomsskoleforeningen. Initiativet løber fra 2019-2025 med bevilling fra A. P. Møllerske Støttefond.

Jobpatruljen, ”Fagbevægelsen – Vi gør dig stærkere!” [15.12.2020]
På jobpatruljen.dk kan du finde viden om unges rettigheder på arbejdsmarkedet. Du kan også finde en oversigt over, hvor de unge kan finde et fritidsjob.

Fagbevægelsens Skoletjeneste, ”Få gratis besøg af Fagbevægelsens Skoletjeneste” [15.12.2020]
Fagbevægelsens Skoletjeneste tilbyder gratis besøg i klassen om unges rettigheder på arbejdsmarkedet.

 


Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.