Dansk - viden og værktøjer

"Hvad virker i dansk" er en publikation om indsatser, der virker i forhold til at løfte elever med faglige udfordringer i dansk. Redskaber finder du nederst på siden. 

 

Om materialet   

Publikationen er en opsamling af forskningsbaseret viden om indsatser, der har dokumenteret effekt i forhold til at løfte elever med faglige udfordringer i dansk. 

Vidensopsamlingen er udarbejdet som led i Program for løft af de fagligt svageste elever og er udarbejdet af Metropol, VIA University College og Rambøll.

 

GSK - puljeprogram - hvad virker dansk
© Børne- og Undervisningsministeriet

Vidensopsamlingen

Vidensopsamlingen kan indgå som afsæt og inspiration i fase 1 og 2 af det gode udviklingsforløb.

Materialet tager udgangspunkt i fem overordnede indsatstyper, som har vist sig at være særligt effektive i forhold til at skabe faglige løft for elever i udskolingen med faglige udfordringer i dansk. De fem indsatstyper er:

  • Turboforløb og intensive læringsforløb
  • Forældreinddragelse
  • Peer learning
  • Mentor- og tutorprogrammer
  • Monitorering og feedback

Hent vidensopsamlingen her

Plakat - Hvad virker i dansk?

Vidensopsamling om indsats til målgruppen, fokusområder og undervisningsformer i danskundervisningen. Plakaten kan printes ud og bruges som udgangspunkt for dialog i teamet.

Hent plakaten her

Siden er opdateret 29. januar 2020 af emu-redaktionen
Rettigheder:

Rettigheder

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.