Forløb

På jagt i salmen

Udskoling: Denne aktivitet sætter fokus på salmers funktion og indhold og lægger op til, at eleverne skal lokalisere kristne grundbegreber i en salme og anvende digitale ressourcer.

Aktiviteten er henvendt til 7.-9. klasse.
Anslået tidsforbrug: 1-2 lektioner.

Denne aktivitet tager udgangspunkt i online ressourcer og sætter fokus på salmer. Aktiviten arbejder primært inden for kompetenceområdet kristendom. 

 

Forudsætninger, form og indhold

Undervisningen i kristendom giver mulighed for at anvende mange forskellige online ressourcer. Det er en god ide, at klassen i den forbindelse taler om kildekritik, og at der sættes fokus på, hvem der er afsender af forskellige sider, og hvilken betydning det kan have for indholdet.

Aktiviteten starter med et fokus på begrebet salmer, hvorefter eleverne kan arbejde i grupper med udvalgte salmer. Der er i de valgte arbejdsstrukturer lagt vægt på, at alle elever er aktive og bidrager til gruppens arbejde. Aktiviteten kan afsluttes med, at grupperne præsenterer deres arbejde i et lille oplæg.

 

Tilrettelæggelse

Der lægges op til at anvende digitale ressourcer som:

Den danske salmebog online: På denne side kan der søges efter et salmenummer eller en titel - hvorpå man får vist teksten med tilhørende noter og kan få melodien spillet. Det er desuden muligt at finde baggrundsviden om forfatterne.
Find siden her: Den Dansk Salmebog Online

Folkekirken.dk: På denne side findes 200 salmer. Det er muligt at lytte til salmerne, læse om dem og printe teksten. 
Find siden her: Folkekirken.dk

Kristendom.dk: Denne side er udgivet af Kristeligt Dagblad, og her findes blandt andet artikler, en side målrettet undervisning og et leksikon.
Find siden her: Kristendom.dk

Forslag til salmer, der kan arbejdes med i aktiviteten: Op, al den ting som Gud har gjort og Hil dig, frelser og forsoner.

Forslag til spørgsmål, der kan overvejes inden forløbet:

  • I hvilket omfang skal vi komme ind på kildekritik, afsender og modtager?
  • Hvordan skal de anvendte digitale ressourcer introduceres?
  • Hvilke salmer skal eleverne arbejde med?
  • Hvilke kriterier skal ligge til grund for gruppernes inddeling?
  • Hvordan sikres det, at alle elever bidrager og deltager aktivt i gruppens arbejde?
  • Hvordan skal gruppernes oplæg organiseres, og hvilke krav skal der stilles til deres oplæg?

 

Aktivitetens opbygning

Aktiviteten er opbygget i tre faser:

1. Definition og præsentation
I denne fase kan klassen i fællesskab definere: Hvad er salmer? Der kan tages udgangspunkt i elevernes forforståelse samt en eller flere online ressourcer, der samtidig præsenteres for klassen inklusive overvejelser om kildekritik, afsender og modtager-forhold.  

2. Gruppearbejde
Eleverne kan i denne fase arbejde i mindre grupper. De kan få udleveret to salmer, og måske har læreren udvalgt nogle vers, som er de mest centrale, således at eleverne ikke skal læse alt igennem. 

Eleverne kan nu læse den første salme højt (eller synge den) og herefter individuelt skrive tre linjer fra teksten ned, som de synes opsummerer salmens indhold bedst samt en begrundelse for valget af netop disse tre linjer. Herefter kan eleverne dele deres noter med hinanden på skift ”bordet rundt”. Dette gentages med den næste salme. 

Eleverne kan nu arbejde med et A3-ark, der ser ud som tabellen herunder. De kan skrive de ord/sætninger ned fra de to salmer ned, som de synes passer på overskrifterne. Eleverne kan skiftes til at komme med bud.

 

Gud som skaber

Jesus som frelser

 

 

 

 

 

 

3. Oplæg
Afslutningsvis kan eleverne holde et mini-oplæg for de andre elever. Her kan de, med udgangspunkt i de udfyldte ark, fortælle om salmens ord og vendinger, samt hvorfor de har udvalgt netop disse.

 

Evaluering

Forslag til evalueringsaktivitet: Afslutningsvis kan hver elev udfylde en seddel, hvorpå de skriver to sætninger om, hvad det vigtigste er i kristendommen, hvis man skal tage udgangspunkt i de to salmer. Eleverne får for eksempel fem minutter til dette. De kan derefter rejse sig på skift og læse op for klassen, hvad de har skrevet.

Gruppernes små oplæg kan også fungere som en evaluering af deres evne til at lokalisere kristne grundbegreber i en salme og anvende udvalgte digitale ressourcer.

Endelig kan I tale om de forskellige arbejdsstrukturer i klassen og om anvendelsen af de digitale ressourcer.

Der kan efter gennemførelsen af forløbet sættes fokus på spørgsmål som:

  • I hvilket omfang lykkedes det at gøre alle elever aktive i gruppearbejdet?
  • Hvordan fungerede det at benytte de digitale ressourcer?
  • Kan erfaringer fra denne aktivitet eksempelvis med de digitale ressourcer eller arbejdsstrukturerne i gruppearbejdet anvendes i fremtidig planlægning af undervisningen?
  • Hvad skulle justeres, hvis denne aktivitet skulle gennemføres en anden gang?

 

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.