Forløb

Tryg på nettet med Anders And og dine forældre

Lad dine elever tage stilling til Anders Ands bedste råd om at undgå hacking. Klæd eleverne  på til at tale med deres forældre om emnet.

Undervisningsforløbet er henvendt til dansk på mellemtrinnet.
Anslået tidsforbrug: ca 3 lektioner

Børn kan nemt lad sig narre til at klikke på billeder og links eller opgive password, som giver uvedkommende adgang til fortrolige oplysninger. Viden om emnet og dialog med de voksne er afgørende for, hvordan børn kan beskytte sig mod hacking.

Dette forløb sigter på, at eleverne får kompetencer i at:

  • Beskytte sig mod svindlere på nettet, der forsøger at franarre oplysninger af dem
  • Tale åbent med deres forældre om, hvordan de beskytter sig mod hacking.

 

Forløbet taler ind i kompetenceområdet kommunikation samt i elevpositionen ‘eleven som ansvarlige deltager’.

 

Overvejelser

Mange børn er bange for at tale med deres forældre, hvis de er kommet til at gøre noget uhensigtsmæssigt på nettet.  Måske er de bange for at få skæld ud, eller måske ved de ikke, hvordan de skal sige det.

Forløbet sigter på at klæde eleverne på til en dialog med deres forældre og tager afsæt i et særnummer af Anders And bladet. (PDF)

Bladet handler om sikkerhed på nettet og indgår i et materiale udarbejdet af Børneulykkesfonden.

 

Planlægning

Find bladet på børneulykkesfondens hjemmeside. Print bladet til eleverne eller vis det på smartboardet.

 

Forløbets opbygning

Fase 1

Læs tegneserien ZZZZSikkerhedseksperten side 6-9. Du kan enten læse den højt for eleverne eller lade dem læse sammen to og to.

 

Fase 2

Læs infoboksen om “Virus” på side 10 i Anders And-bladet sammen med eleverne.

Tal med eleverne om, hvad der overrasker dem, og hvad de allerede ved.

 

Fase 3

Læs  de to små afsnit: “Nysgerrige forældre!” og “Noget du er ked af?” på side 5 i Anders And-bladet sammen med eleverne.

 

Lad dem derefter udarbejde nogle spørgsmål, som de skal stille til deres forældre. Det må gerne blive til en lille spørgeguide fx

  • Hvor meget deres forældre selv ved.
  • Hvad forældre selv gør for beskytte sig mod virus og hacking?
  • Har forældre selv oplevet at gøre noget, som de fortryder?
  • Hvad forældrene synes, deres børn skal gøre, hvis børnene er kommet til at gøre noget på nettet, som de fortryder.

 

Spørgsmålene kan kvalificeres ved at inddrage de små informationer fra Børneulykkesfonden:

 

I kan også foreslå, at eleverne og forældrene sammen tager TV2’s test, med 8 spørgsmål: “Test dig selv og dine børn”: Er der styr på IT-sikkerheden?”.

 

Evaluering

Saml op på, hvordan eleverne har brugt spørgeguiden. Tal med eleverne, om der er brug for at udarbejde en forældreguide med god råd til forældrene om, hvordan de kan støtte deres børn.

Generelle refleksioner

  • Hvilken rolle spillede det, at forløbet skulle munde ud i, at eleverne skulle bruge det, de havde lært, i samtaler med en reel modtager?
  • Hvad betød det, at eleverne bliver klædt på til at tale om emnet med deres forældre?
  • Hvilke erfaringer gjorde du dig med så konkret at involvere forældre i arbejdet med et emne?

 

Kreditering

Tryg på nettet med Anders And” er en kampagne udarbejdet af Egmont Publishing og Børneulykkesfonden (2016).

Danièle Eychenne, pædagogisk konsulent ved CFU/KP - December 2018

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.