Redskab

Digital førstehjælp

Både i skoleverdenen og i privatlivet bruger vi forskellige tjenester og apps og kommunikerer via diverse kanaler. Men hvad gør du, hvis du er blevet hacket, eller en person eller skolen bliver hængt ud? Vi har sammensat en guide med få skridt.

Med den stigende online-kommunikation og det stigende antal sociale platforme vil du som lærer støde på, at disse kan have været brugt på en uheldig måde. Platformene kan være brugt til alt fra små drillerier til decideret mobning eller kriminelle handlinger. Det kan være svært at overskue de mange forskellige tjenester, og hvordan du som lærer skal forholde dig til dem. Derfor har vi lavet en kort vejledning i, hvordan du kan håndtere problemstillinger.

 

Hvad gør du, når skaden er sket?

Stop

Først og fremmest handler det om at stoppe de uhensigtsmæssigheder, der foregår. Start med at skifte kodeord på de pågældende tjenester. Gør derefter opslag private og ikke-delbare. I grelle tilfælde vil det være hensigtsmæssigt helt at slette opslag, så yderligere spredning besværliggøres.

Dokumentér og lås

I nogle tilfælde er det godt at have dokumentation for det, der er foregået. Tag derfor skærmbillede, inden du evt. sletter opslaget, hvis du mener, det er vigtigt, at du senere kan dokumentere, hvad der er sket.

Anmeld hændelsen

Ved mindre alvorlige hændelser med f.eks. elever på skolen kan du tage en samtale med de implicerede.Ved kriminelle handlinger kontaktes politiet.

 

Hvordan kan du håndtere situationen?

Kontakt udbyderen

Når du har gjort, hvad du selv kunne, kan du kontakte udbyderen af tjenesten. Se i øvrigt oversigten nederst på denne side med de gængse tjenester. Forklar situationen, og hør om deres muligheder for at hjælpe dig.

Informér om, hvad der er sket

Afhængig af hændelsens omfang skal der informeres. Overvej, hvem der skal informeres. Forældre, klassen, årgangen, alle skolens forældre. Ved store sager følger man den lokale kommunikationsstrategi, hvor det er aftalt, hvem der udtaler sig på skolens vegne. Spørg skolelederen.

Anonymisér data

Iflg. GDPR (Artikel 17 i GDPR) har du retten til at blive ‘glemt’, hvilket betyder, at tjenester skal anonymisere dine data og fjerne muligheden for at finde og linke til dem. Bemærk, at det betyder, at din profil bliver anonymiseret helt, og du derved mister din digitale identitet på en given tjeneste. Har du behov for, at din profil helt forsvinder, skal du kontakte udbyderen af tjenesten.

Psykologhjælp

Afhængig af hændelsens art undersøger du, om der er brug for psykologhjælp. Brug de kanaler, skolen og evt. kommunen har stillet til rådighed.

 

Hvor finder du hjælp?

Gængse tjenester

Nederst på siden har vi samlet en oversigt over, hvordan man forholder sig, når en konto er blevet misbrugt på Google, Facebook, Snapchat, Twitter eller Instagram.

Find mere hjælp

 

Kreditering

Redskabet er udviklet af Finn Faurbye og Chris Krogsøe Mienert, pædagogiske konsulenter ved CFU UCSYD, juni 20

unpublished

Guide: Hvis din konto er blevet misbrugt


  1. Log på din konto:
    1. Gå til punkt 2, hvis du kan logge på din konto.
    2. Gå til account recovery-siden, hvis du ikke kan logge på din konto:
      1. Fordi nogen har ændret dit password eller dit gendannelsestelefonnummer.
      2. Fordi nogen har slettet din Google-konto.
      3. Fordi du bare ikke kan logge ind på din konto.
  2. Gå ind på din kontoside, hvis du er i tvivl om, om du kan huske din konto.
  3. Tjek evt., hvilke enheder der bruger din konto.
  4. Slå totrinsbekræftelse til.
  5. Hold dit antivirusprogram opdateret.

 

Find mere hjælp hos Google support


Hvis du er logget ind og finder indhold med dig som afsender, som du ikke selv har skrevet, så:

  1. Vælg “Indstillinger”, “Sikkerhed og login” og “Hvor du er logget på”.
  2. Log af alle devices.
  3. Skift password.
  4. Gå til Facebook-hjælp, og vælg ”Jeg tror, at min konto er blevet hacket, eller at en anden bruger den uden min tilladelse”, og følg vejledningen.

Hvis du ikke kan logge på din Facebookprofil:

  1. Vælg ”Glemt password”.
  2. Udfyld skemaet.
  3. Hvis du ikke har adgang til nogle af de viste mailadresser: Klik på adressen, og besvar sikkerhedsspørgsmålene.
  4. Du kan/bør under ”Sikkerhed og login” vælge 3-5 fra din venneliste som vha. en security- mail, kan sende dig et link, så du igen kan få adgang til din konto og dermed gennemføre første del.

 

Find mere hjælp hos Facebook help


  1. Skift din adgangskode hurtigst muligt.
  2. Under Snapchats indstillinger skal du bekræfte, at e-mailadressen og mobilnummeret, som er knyttet til din konto, er korrekte. Du kan anmode om at få et link til nulstilling af din adgangskode tilsendt via sms eller e-mail ved at trykke på 'Glemt din adgangskode?' på login-siden.
  3. Ekstra sikkerhed: Slå login-bekræftelse (totrinsbekræftelse) til.

 

Få mere hjælp hos Snapchat Safety Center


  1. Hvis du kan logge ind på din konto:
  • Reset password.
  • Kontrollér tredjepartsapps under Indstillinger, og fjern dem, du ikke kender.
     
  1. Hvis du ikke kan logge ind på din konto:
  • Åbn Instagram login-siden.
  • Klik på Hjælp.
  • Indtast din e-mail eller dit brugernavn.
  • Følg vejledningen for at nulstille dit password.
  1. Hvis din mailadresse også er ændret:
  • Du har modtaget en e-mail fra Instagram. I denne mail skal du have accepteret den nye mailadresse. Hvis ikke du har gjort det, er der et link til, at du kan få din konto tilbage.
  • Du skal så verificere, at du er dig vha. en af følgende metoder:
    • Dit profilbillede med en kode.
    • Det device du lavede kontoen med samt mailadresse eller telefonnummer

 

Få mere hjælp hos Instagram help (sprog indstilles nederst)


  1. Hvis du godt kan logge ind på din konto.
  • Skift password
  • Kontrollere den mailadresse, som er tilknyttet din konto.
  • Kontrollere “apps” sektionen for både enheder som har været logget på og for 3. parts apps, du ikke kender.
  1. Hvis din konto er blevet hacket, og du ikke kan logge ind:
  • Password reset. Du modtager en mail på den adresse, du har oprettet din konto med.
  • Hvis du stadig ikke kan logge ind, skal du lave en support request. Vælg hacked account fra listen. Du vil modtage en mail omkring det videre forløb.

 

Mere hjælp hos Twitter help (engelsk)


Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.