Normer på spil i fritidstilbuddet

Inspirationsmateriale giver indblik i, hvordan pædagoger er bærere af normer, og hvordan normer kan virke såvel inkluderende som ekskluderende på de børn og unge.

Materialet, der er henvendt til pædagoger, der arbejder med unge i aldersgruppen 13-18 år. anviser veje og metoder til at arbejde med en normundersøgende pædagogik, der kan bidrage til at styrke børnene og de unges alsidige udvikling, selvstændighed og evne til at indgå i forpligtende fællesskaber.

Den normundersøgende pædagogik bygger på tre grundlæggende spørgsmål:

  • Hvordan skaber vi vores fælles virkelighed?
  • Hvilke muligheder opstår der, når vi begynder at undersøge og sætte spørgsmålstegn ved de selvfølgelige normer, som gør sig gældende i vores lokale fællesskab?
  • Hvilke muligheder har vi for at udøve indflydelse på de sociale kategorier og normer, som vi forstår hinanden igennem?

Indhold

Inspirationsmaterialet består af: 

Faglig artikel: Sæt fokus på normer i fritidstilbuddet

Eksempler fra praksis

Refleksionsredskaber

En række aktiviteter

Kreditering

Materialerne er udviklet i samarbejde med VUDA, der består Via University College, Københavns Professionshøjskole, Dansk Flygtningehjælp og Als Research.

Siden er opdateret 19. november 2019 af emu-redaktionen
Rettigheder:

Rettigheder

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - BY/NC/SA Navngivning / Ikkekommercielt / Del på samme vilkår. http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/dk/.
Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme
Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.