Artikel

Hvordan styrkes elevernes sammenhold og fællesskab under corona?

Helle Rabøl Hansen fortæller i denne video om, hvorfor der er ekstra god grund til at tænke i fællesskabende didaktik lige nu.

© Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

Mobbeforsker Helle Rabøl Hansen er en del af en forskningsgruppe på DPU, Aarhus Universitet, der i øjeblikket undersøger, hvad det betyder for børn og unges fællesskaber, identiteter og aktiviteter, at Danmark blev lukket ned under corona-krisen i foråret 2020.

I videoen fortæller hun om nogle af de foreløbige fund fra forskningsprojektet. Det tyder blandt andet på, at børn og unge er enormt optagede af at pleje deres fællesskaber så godt, som de kan, under corona-krisen. Hun peger på, at dette kan ses som en ”didaktisk gave” for lærerne, og opfordrer dem til at bruge denne særlige situation til at styrke elevernes fællesskaber (deres ”vi-er”), når de vender tilbage til skolen igen under de nye betingelser. 

 

Inspiration til i grundskolen og på FGU:

Grundskolen: På temasiden om Corona findes inspiration til arbejdet med trivsel og fællesskab (emu.dk)

FGU: I denne artikel findes inspiration til en række helt konkrete aktiviteter og øvelser, FGU-lærerne kan gennemføre med eleverne for at opbygge fællesskab og trivsel (emu.dk)

Siden er opdateret 13. april 2021 af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.