Artikel
Billedkunst - Overblik over digitalt tilgængelige aktiviteter til 6.-10. klassetrin
Her finder du forslag til frit tilgængelige læringsaktiviteter inden for de tre kompetenceområder i billedkunst, som eleverne kan arbejde med som en del af fjernundervisningen.

Islamiske mønstre
Besøg Davids Samling og lad eleverne arbejde med islamiske mønstre. Der findes både en introduktion til, hvordan man farvelægger mønstre i den islamiske verden, samt mønstre som kan downloades og farvelægges.

Memory-spil
Besøg Davids Samling og lad eleverne arbejde med museets kunstsamling gennem et memory spil. Denne aktivitet forudsætter, at eleverne har gennemgået kunstværker fra Davids Samlings tre afdelinger: Ældre europæisk samling, Nyere dansk samling og Islamisk samling.

Tegneopgaver
Besøg Københavns Kommunes billedskole for børn og unge. Her findes et hav af aktiviteter.

Sultanens Skole
Besøg Davids Samling, og lad eleverne spille Sultanens Skole. Spillet forudsætter, at eleverne er præsenteret for Davids Samlings Islamiske kunst, der også findes på hjemmesiden.

Billedanalyse på Guggenheim Museum
Besøg Guggenheim-museet i New York. Klik på musen, og naviger dig rundt på det berømte Guggenheim-museum i New York. Giv evt. eleverne til opgave at spotte værker af Albert Gleizes eller Paul Cézanne, og lad dem lave en billedanalyse ud fra et værk, de selv vælger.

Origami - vask hænder og fold
Besøg instagram og lad eleverne arbejde med den antikke papirfoldekunst. Lad fx eleverne se små videoer med instruktion i, hvordan de folder moduler. Herefter kan de få til opgave selv at fremstille moduler af forskellig kvaliteter af papir, de har der hjemme, fx kopipapir, avispapir og servietter. Det er muligt at bygge videre på modulerne ved at sammensætte dem til forskellige skulpturer. Eleverne kan billeder af deres forskellige skulpturer til hinanden med beskrivelse af, hvordan de har eksperimenteret med papirkvaliteterne og betydningen af dette for skulpturens udtryk.

Oplev kunst fra Statens Museum for Kunst på sofaen
Besøg Statens Museum for kunst, og lad eleverne læne sig tilbage og se på mere end 700 års kunst og kunsthistorie. Du kan fx give eleverne til opgave at udvælge værker fra forskellige kunsthistoriske perioder på SMK´s onlinesamling. Eleverne kan indsætte værkerne i en Tiki-Toki Timeline på Skoletube.