Artikel

Natur/teknologi - Oversigt over digitalt tilgængelige aktiviteter til 6. klassetrin

Her finder du forslag til frit tilgængelige læringsaktiviteter som eleverne kan arbejde med som en del af fjernundervisningen i natur/teknologi.

"Prøv li' at lyt med her" – podcasts med opgaver

Podcasts udviklet til mellemtrinnet. Der er 10 forskellige emner inden for faget natur og teknologi. For hvert emne er der opgaver eleverne kan arbejde med. Langt de fleste opgaver kan eleverne løse hjemmefra. Nogle opgaver skal løses i samarbejde sammen med andre fra klassen, men det kan godt klares via fjernundervisningen.

Find podcast-serien her (perlefilm.com)

 

"Lyden fra en frisklavet kop kaffe" - Astra/testoteket

I denne undersøgelse skal elevene selv finde ud af, hvorfor lyden ændrer sig når man rører i varm drik. Eleverne kan optage deres undersøgelse og efterfølgende kan der samles op på den faglige baggrund via en online forbindelse.

Find aktiviteten her (testoteket.dk)

 

"Vindmåler" - Astra/testoteket

Eleverne konstruerer deres egen vindmåler ud fra dagligdags ting fra hjemmet. Vindmåleren bruges efterfølgende til at lave dataindsamling. Der kan efterfølgende samles op samlet, eller eleverne kan dele deres indsamlede data i et fælles online dokument. Det er oplagt at lave udregninger af data i samarbejde med matematik.

Find aktiviteten her (testoteket.dk)

 

"Bidt, brændt og stukket" – DR SKOLE

Serie fra DR skole med "farlige dyr" fra den danske natur. Der er tilhørende opgaver til samtlige episoder. Mange af disse opgaver er velegnede til fjernundervisning.

Find serien på dr.dk

Find lærervejledning her (PDF)

Siden er opdateret 17. august 2022 af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.