Forløb

6. klasse: La Cuisine et comment faire des crêpes

Forløbet fokuserer på temaet ”La cuisine”. Eleverne bager franske crêpes og forklarer, hvordan det gøres. De skal optage en video af pandekagebagningen og sende til læreren.

Forløbet henvender sig til undervisningen i fransk i 6. klasse. Niveau: A1

Anslået tidsforbrug: 5-6 lektioner.

 

Eleverne skal bl.a. se en film, hvor en ung svensker, Anton, skal bage en kage sammen med franske Aurore i Lyon. Eleverne skal arbejde med ordforråd, lave enkle sætninger og til slut selv bage crêpes.

Mens eleverne bager crêpes, skal de forklare og filme arbejdsprocessen og efterfølgende sende filmen til læreren.
 

Mål med forløbet

Der arbejdes med de tre kompetenceområder: Mundtlig kommunikation, skriftlig kommunikation og kultur og samfund.

Eleverne skal se to film; den ene film handler om fødevarer i et køkken, og hvordan man bager en chokoladekage. Den anden er en instruktionsvideo, hvor to piger bager crêpes. Eleverne skal arbejde med det ordforråd, der knytter sig til området ”les aliments”. De skal kunne konstruere enkle sætninger med henblik på afslutningsvis at filme en video, hvor de forklarer, hvordan man bager crêpes.

 

Tilrettelæggelse og forudsætninger

Forløbet tager udgangspunkt i undervisningsvideoen:”Alors parle! - La cuisine” fra den svenske undervisningskanal: ”urplay.se”. Eleverne kan se videoen med franske, svenske eller slet ingen undertekster.

Relevant ordforråd vises løbende med store hvide bogstaver hen over skærmen. Eleverne støttes af den svenske oversættelse, der ligeledes vises på skærmen. Ordforrådet repeteres flere gange i løbet af videoens spilletid. Eleverne undersøger efterfølgende selv ordforrådet i filmen og laver en lille ordbog.

Det kan være en god idé, at du introducerer hele forløbet med en fælles gennemgang på en af de videokonferencetjenester (eksempelvis Google Meet eller Zoom), som du har adgang til. Du kan endvidere vælge at lade dine elever dele deres arbejdsdokumenter med dig, så du løbende kan følge med i deres arbejde.

Overvej også, hvordan eleverne skal sende deres film til dig. Hvis din kommune har abonnement på Skoletube, kan du lave en kanal, som eleverne kan uploade til. Det giver eleverne mulighed for at se hinandens film. En alternativ mulighed er, at eleverne afleverer filmen i den læringsplatform, som de er vant til at bruge.

 

Forløb

Forløbet består af en introduktion og tre faser.

 

Introduktion til forløbet

Det er en god idé at introducere eleverne for hele forløbet gennem en fælles kort præsentation af planen for dette, eksempelvis:

I dette forløb skal I:

  • Se filmen : ”Alors parle ! La cuisine”
  • Arbejde med ordforråd (evt. suppleret med digitale øvelser, øvelser på quizlet.com, krydsordsøvelser etc.)
  • Skrive enkle sætninger
  • Planlægge en video, hvor I viser og fortæller, hvordan man bager ”crêpes”
  • Bage crêpes og filme processen
  • Sende/uploade jeres film til mig

 

Fase 1: Se video om  og arbejd med ordforråd

Eleverne starter med at se videoen (ca. 9 min.): ”Alors parle! La cuisine”:

Du kan skrive følgende til eleverne:  ”Se filmen. Prøv først at se den med franske undertekster og se, hvor meget du forstår. Derefter kan du se den med svenske undertekster. Se filmen mindst to gange.”

Ordforrådsarbejde
Du kan bede eleverne om at notere alle de franske ord ned, som skrives henover filmen (evt. i et delt dokument). Eleverne kan skrive oversættelsen til ordene således, at de laver deres egen lille ordbog:

Eksempel: la cuisine = køkkenet, la poêle = panden, de l’eau = vand, du pain = brød, de la confiture = syltetøj, du lait = mælk, un œuf/des œufs = et æg/nogle æg, du sucre = sukker, de la farine = mel, de la crème = fløde, du fromage = ost, du jambon = skinke, faire un gâteau = bage en kage, du beurre = smør, des amandes = mandler, du chocolat = chokolade, la baguette = flûtes, verser = hælde, fondre = smelte, mélanger = blande, la pâte dans le plat = dejen i formen, au four = i ovnen.

Du kan også bede eleverne om at lytte efter og notere de syv ugedage, der nævnes i løbet af afsnittet.

Eleverne har også mulighed for at træne ordforrådet til afsnittet på quizlet.com:

 

Fase 2: Skriv enkle sætninger

Skrive enkle sætninger fra videoen: ”Alors parle! La cuisine”. Her kan eleverne fortsat skrive i et delt dokument, eller du kan oprette opgaven i den læringsplatform, I plejer at bruge på skolen. Du kan lade eleverne skrive de 10 enkle sætninger, der siges næsten direkte i filmen.

Fra 0:36-3:00 viser værten Jonas 10 ingredienser (de l’eau, du pain, de la confiture, du lait, un œuf/des œufs, du sucre, de la farine, de la crème, du fromage, du jambon) og fortæller, hvor i køkkenet hver ingrediens befinder sig, fx:  

1.  Dans la poêle il y a de l’eau

2.  Dans le frigo il y a du pain

3.  Dans le four il y a..........

4.  Dans le micro-onde il y a ..........

5.  Dans le lave-vaiselle il y a ..........

6.  Dans le congélateur il y a ..........

7.  Dans la casserole il y a ..........

8.  Dans la poubelle il y a ..........

9.  Dans le grille-pain il y a ..........

10. Dans un verre il y a ..........

 

Herefter kan du lade eleverne skrive enkle, men lidt mere frie sætninger om filmen ved at give dem starten på sætningerne, eksempelvis:

  • Dans la cuisine il y a….... » (« I køkkenet er der......... »)
  • Jonas fait........ » («Jonas laver........»)
  • Jonas montre.. » («Jonas viser…... »)
  • Anton achête…..... » («Anton køber…... »)
  • Anton et Aurora font........... » (« Anton et Aurore laver...… »)
  • Dans la vidéo on voit........ » (« I videoen ser man.....)

 

Fase 3 : Faire des crêpes og lav en video

Eleverne ser nu en lille video, hvor to piger laver pandekager. Her er det en god idé at sætte de franske autogenererede undertekster på.

Du kan skrive følgende til eleverne: Regarde la vidéo: Zigzag+ 2 – La meilleure recette de crêpes precentée par des enfants
Après tu vas faire une vidéo ou tu fais des crêpes ».

Du kan eventuelt lade eleverne prøve at finde og skrive alle de ord, de kender i videoen. Dernæst kan du bede eleverne om selv at lave en fransk video, hvor de bager pandekager. Eleverne kan først forklare, hvilke ingredienser de bruger, og derefter kan de forklare processen. Det kan være en god idé at bede eleverne om at klippe deres video sammen til 3-4 minutter.

Se ordliste og opskrift, som pigerne bruger i videoen bruger nederst. 

Når eleverne skal planlægge processen, kan det være en hjælp for nogle først at skrive ned, hvad de vil sige. Andre elever vil måske hellere improvisere undervejs.

Nedenstående er gode vendinger/chunks, der kan være gode at bruge sammen med ord og vendinger fra opskriften og videoen:

  • il faut des œufs” ( = man skal bruge æg),
  • il faut de la farine”( = man skal bruge mel)
  • il faut un bol”( = man skal bruge en skål)
  •  il faut une moule” eller ”il faut un plat » ( = man skal en bageform)

 

Du kan også opfordre eleverne til at bruge tidsudtryk som:

  • Først: ”D’abord….”
  • Så:  “puis….” eller “alors….”
  • Derefter: “ensuite” eller “après”
  • Til sidst: “À la fin…”
  • Og måske “Bon appetit” /Miam-miam til allersidst

 

Evaluering

Feedback på elevernes video: Du kan på forhånd vælge 2-3 fokuspunkter, som dine elever skal have feedback på, eksempelvis:

  • Brug af bydemåde i 2. person, eksempelvis: verse, ajoute, remue, beurre, fais chauffer).
  • Brug af artikler foran substantiverne (afhængigt af, om der tidligere er arbejdet med dette område.
  • Forklaring på, hvordan man bager franske crêpes.

Du kan se elevernes videoer igennem og eksempelvis i et skema notere feedback og feedforward i forhold til, hvad der er lykkedes godt i forhold til de udvalgte fokuspunkter, og hvad dine elever med fordel ville kunne arbejde videre med i deres kommunikation. Denne summative feedback kan gives til den enkelte elev skriftligt eller i en lille video.

Anden inspiration

På hjemmesiden ”Le Point du FLE” er der forskellige ordforråds- og lytteøvelser il temaet ”les aliments”:

Læs mere på lepointdufle.net 

Serien ”Alors parle!” fra den svenske undervisningskanal: ”urplay.se”

Alors Parle er en serie for nybegyndere i fransk. Værten Jonas Modin tager Lisa og Anton med til Frankrig for at teste, hvor meget fransk, de har lært i skolen. Hvert program begynder med en præsentation af ordforråd og den nødvendige grammatik for at kunne gennemføre en opgave (Le défi/le test). Der findes arbejdsark til hvert program i serien.

Eksempel på afsnit, der alle er på A1 niveau:

  • Les prépositions
  • Poser des questions
  • Les Chiffres
  • Avoir
  • La politesse
  • Demander les directions

Du finder serien på SVTs Utbildningsradio her

unpublished

Bilag: Opskrift og ordliste til video og opskrift


 

6 œufs

500 g. de farine

200 g. sucre en poudre

1 litre de lait

Une pincée de sel

Du beurre

 

  1. Verse la farine, le sel et le sucre dans le bol.
  2. Ajoute les œufs et le lait.
  3. Remue et remue.
  4. Beurre la poêle.
  5. Fais chauffer la poêle.
  6. Verse la pâte dans la poêle.
  7. Et voilà une crêpe !

 Miam-miam !

 

À la fin, mets de la confiture, du chocolat, du miel, de la noix de coco, du citron ou du sucre.

Bon Appetit !


  • sucre en poudre = almindelig sukker
  • une pincée = en knivspids
  • le bol = skålen
  • ajouter = at tilføje
  • remuer = røre rundt
  • beurrer = at smøre
  • fais chauffer = opvarme
  • verser la pâte = hæld dejen
  • miam-miam ! = uhm!

Siden er opdateret 15. august 2022 af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.