Eksempel fra praksis

Co-teaching-forløb om læsning skaber fagligt løft og bedre deltagelsesmuligheder

I 2. klasse arbejder læsevejleder Dorte tæt sammen med dansklærerne om et læseforløb, hvor eleverne får afprøvet og udviklet deres læsning med hjælp fra en læsemakker.

Co-teaching og læsning i 2. klasse

På Dortes skole arbejder de med at styrke indskolingselevernes generelle læseniveau. Derfor bliver Dorte tilknyttet som læsevejleder i  indskolingsklasserne. Her bruger dansklærerne og Dorte co-teaching til at strukturere deres samarbejde.

Forløbene varierer efter klasssetrin. I 1. klasserne arbejder Dorte med stationsundervisning, hvorimod de i 2. klasse anvender to forskellige co-teaching-strukturer til arbejdet med et læseforløb. Dorte og dansklærerne anvender teamundervisning, når eleverne skal præsenteres for de faglige elementer. Her kan dansklæreren støtte Dorte i undervisningen, da hun ved, hvordan eleverne allerede har arbejdet med læsning. Undervejs i forløbet bruger de også strukturen, hvor Dorte underviser og dansklæreren assistrerer ved at støtte de fagligt svageste elever.

Co-teaching muliggør, at det bliver fokus på særlige elever, uden at eleverne tages ud af klassen. Da materialerne er differentierede i sværhedsgrad, er der også udfordringer til de stærkeste elever.

Fakta om indsatsen:

  • Hvad er navnet på indsatsen: Co-teaching forløb om læsning
  • Hvilke fag er indsatsen centreret om? Dansk
  • Hvordan er indsatsen organiseret? Læsevejleder deltager som underviser i dansk i korte intervaller af 20 minutter tre gange om ugen
  • Hvad er varigheden? Syv uger
  • Hvilke(t) klassetrin? 2. klasse

 

Fokus på flydende læsning og fantastiske læsestrategier

Dorte gennemfører i tæt samarbejde med dansklæreren et nøje planlagt og afprøvet forløb, som giver mulighed for, at alle eleverne udvikler deres læseevner. I knap syv uger har Dorte deltaget i danskundervisningen med et læseforløb omkring flydende/gentaget læsning. Læseforløbet varer ca. 20 minutter og gennemføres tre gange om ugen.

I forløbet sætter Dorte fokus på en måde at gribe læsetræning an på, og i undervisningen stilladserer hun, hvordan de forskellige læseforståelsesstrategier kan anvendes i undervisningen. Inspirationen er hentet fra bøgerne Læseforståelsens fantastiske fire og Flydende læsning i praksis.

 

Fordel rollerne klart og inddrag forældrene

Inden forløbet går i gang, holder Dorte og dansklæreren et møde om roller og forventninger til forløbet. Dorte har organiseret forløbet og har derfor det faglige ansvar og overblik over forløbets indhold. Lærerens rolle er at sætte Dorte ind i klassens dynamik og hjælpe til med fordeling af eleverne i grupper. Den rollefordeling fortsætter ind i forløbet, hvor læreren har ansvaret for klasserumsledelsen, mens Dorte står for undervisningen i forløbet.

Skolen har valgt, at forældrene også skal inddrages i forløbet, og et brev bliver sendt rundt på forhånd. Brevet beskriver forløbet og forventningerne til forældrene. Det er små overskuelige opgaver, som inddrager forældrene i processen.

 

Eleverne får tekster og en læsemakker

Når forløbet begynder, fordeler læreren i samarbejde med Dorte eleverne i tre grupper efter deres læsefaglige niveau. Hver gruppe får en tekst, som tager hensyn til deres niveau. Herefter bliver alle sat sammen med en elev, der har samme faglige niveau. I selve undervisningen bliver det derfor ikke fremhævet, at de er niveauopdelt, men alene at der er tre forskellige tekster, som forskellige par skal læse. Dorte og dansklæreren vurderer fordelingen i grupper undervejs i forløbet, og vurderer, om alle er placeret rigtigt.

Der er valgt fire fokuspunkter ud, som der arbejdes med og undervises i igennem forløbet. I den første periode arbejdes der med: “hvad tror du teksten handler om?”, derefter arbejdes der med: “Spørg til ord eller sætninger du ikke forstår” og “læs med indlevelse” og til sidst ”genfortælling”. De fire fokuspunkter danner udgangspunkt i fælles undervisning på klassen.

Eleverne får udleveret “dagens tekst”.  De læser hver især højt fra den for deres læsemakker i et minut. Teksten er derefter lektier hjemme. Her skal de læse hele teksten, og bagefter skal de læse højt fra den i ét minut. Når de har læsekursus igen, læser eleverne endnu en gang højt fra teksten for deres læsemakker i ét minut.  Alle eleverne opnår at læse teksten højt fire gange selv og to gange, hvor de følger med, når deres læsemakker læser. På denne måde automatiseres elevernes læsning.

 

Løbende justering af forløbet og afsluttende evalueringsmøde

I forløbet arbejder Dorte med fælles evaluering i klassen, hvor eleverne evaluerer sig selv, og med en overordnet evaluering. I elevevalueringen begynder de med en fælles brainstorm i klassen om, hvad de har lært. På baggrund af den brainstorm vælger eleverne både noget, som de er blevet gode til, og noget som de gerne vil arbejde mere med. Til sidste bliver eleverne bedt om at dele deres selvevaluering med forældrene som afslutning på forløbet.

Derudover laver Dorte og læreren en fælles evaluering, hvor de kan genbesøge vigtige elementer fra forløbet, for eksempel rollefordeling og sammenhæng mellem forløbet og dansklærerens almindelige undervisning, og om der er elementer af forløbet, som skal videreføres i en eller anden form.

 

Både elever og forældre oplever, at forløbet er til at gå til

Dorte og indskolingslærerne har gode erfaringer med forløbet, fordi det er overskueligt og nemt at gå til for alle parter. Både elever og forældre ved, hvad de skal gøre, og opgavernes omfang og niveau er overskuelige. Opdelingen efter elevernes læseniveau gør, at der kan tages hensyn til elevernes udfordringer, og at alle derfor kan være med.

Lærerne oplever ligeledes et inspirerende samarbejde og tager konkrete elementer fra forløbet videre i klassens arbejde med læsning.

 

Læsevejlederens råd ved brug af co-teaching i indskolingen 

Læsevejlederen Dorte har følgende råd:

  • Find en model for samarbejdet, som både lærer og læsevejleder er trygge ved.
  • Sørg for, at forældrene er med og har forståelse for, at processen understøtter deres barn.
  • Lad klasselæreren bruge tid med de elever, som har størst behov for støtte.

 

Yderligere inspiration på emu.dk

Hør podcastserien "Inspiration til fagligt løft", der blandt andet har et afsnit om co-teaching

Læs og bliv inspireret af flere praksiseksempler, og bliv klogere på tilrettelæggelse, gennemførelse og evaluering af undervisning med co-teaching

Link til den samlede materialepakke "Inspiration til fagligt løft" med inspirationsmaterialer om co-teaching, makkerlæring, undervisning i mindre grupper samt intensive lærngsforløb. 

 

Kreditering

Artiklen er udarbejdet for Børne- og Undervisningsministeriet af et konsortium bestående af Rambøll, VIA University College og Københavns Professionshøjskole.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.