Kompetenceudvikling

Temaworkshop 4: Pædagogisk ledelse og ungdomskultur

Her finder du oplæg, slides og videoer fra temaworkshoppen i november 2018 'Ungdomskultur og ungdomsmiljø på erhvervsuddannelser'. Her var fokus på forskellige fag, unge og ungdomskulturer, det gode ungdomsmiljø og opmærksomhedspunkter.

© Børne- og Undervisningsministeriet

Det hele hænger sammen - pædagogisk ledelse og ungdomskultur

Oplæg ved Nanna Friche, lektor ved LSP og CeFU, der sætter fokus på, hvordan pædagogisk ledelse kan være med til at skabe attraktive ungefællesskaber og fokus på elevernes læring.

© Børne- og Undervisningsministeriet

Unge i overgange - det brede perspektiv på tiltrækning, image og unges valg af EUD

Oplæg ved lektor i unge og uddannelse Arnt Vestergaard Louw fra Center for Ungdomsforskning (CeFU) fortæller om syv forskellige dilemmaer, der på spil, når unge i dag vælger eller fravælger en erhvervsuddannelse.

© Børne- og Undervisningsministeriet

Indspark og erfaringer fra praksis

Oplæg ved vicedirektør Carina Starostka Villadsen, der fortæller om, hvordan de arbejder med at styrke ungdomskulturen og tiltrækningen af elever til deres skole.

© Børne- og Undervisningsministeriet

Hvad rykker i min generation? 

Oplæg ved Maja Mørk, formand for Erhvervsskolernes Elevorganisations (EEO), der giver sine bud på, hvad erhvervsskolerne bør fokusere på for skabe god undervisning og styrke ungefællesskaberne på EUD-uddannelserne.

© Børne- og Undervisningsministeriet

Indspark og erfaringer fra praksis

Oplæg ved, Direktør, Gitte Bargholt, om unges valg af EUD. 

© Børne- og Undervisningsministeriet

Hvad er trivsel på EUD?

Oplæg ved lektor Arnt Vestergaard Louw fra CeFU, der kommer ind på, hvem og hvad, der har største betydning for elevernes læring og trivsel, og hvordan begreber som “cool” and “warm” places kan bruges til at styrke unge fællesskaber på EUD.

© Børne- og Undervisningsministeriet

Indspark og erfaringer fra praksis 

Oplæg ved Martin Samsing, der fortæller om, hvordan NEXT arbejder med indikatorbaseret elevscreening som en metode til at mindske frafald. Trivsel og fastholdelse sker gennem tre faser: Screening, kortlægning, og indsats.

© Børne- og Undervisningsministeriet

Indspark og erfaringer fra praksis 

Oplæg ved Per Mortensen, Pædagogisk IT-konsulent og Lis Errebo, Pædagogisk konsulent fortæller mere om CELFs læringsmodeller. 

© Børne- og Undervisningsministeriet

Indspark og erfaringer fra praksis

Oplæg ved underviser og undervisningskonsulent fra SOSU ZBC, Andreas Lau, fortæller om hvordan læringsstile bidrager til at forstå elevernes motivation i undervisningen, og hvordan man som lærer kan kommunikere og formidle sin undervisning, så det motiverer elever med forskellige udgangspunkter for at lære.

© Børne- og Undervisningsministeriet

Indspark og erfaringer

Ved Steffen Damgaard. 

© Børne- og Undervisningsministeriet

Hvor er vi på vej hen

Hvor er vi på vej hen i forhold til ungdomskultur og EUD?

Siden er opdateret 01. september 2020 af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.