Aktivitet

Miljø og social ansvarlighed - Dansk Supermarked Group

Emner om klima, bæredygtighed, CSR og velgørende formål.

I Dansk Supermarked Group kaldes CSR for samfundsansvar. Fokusområderne er at stoppe madspild, at have fokus på økologi, at have fokus på mere information til kunderne både på produkterne samt i reklamer og på in store plakater. Dette gøres blandt andet igennem mere information i butikken samt ved hjælp af promotion i lokalområdet. Desuden satses der på øget kommunikation via de sociale medier. 

 

Eksempel 1: NETTO i lokalområdet 

Den lokale cricket klub kontakter NETTO og beder om et sponsorat ved et stort sportsarrangement. Det vil I selvfølgelig gerne støtte.

  • E-mail: Skriv en e-mail ud til alle ansatte om at I gerne vil stille med et team til at deltage i sportsarrangementet. I tilbyder at hjælpe med arrangementet og reklamen herfor.
  • Brev: Skriv et brev til den lokale cricketklub, hvor I tilbyder at hjælpe med arrangementet og reklamen herfor.
  • Sociale medier: Lav en reklame til de sociale medier for arrangementet med tilbud på varer, der passer til. Beskriv det medie du vil bruge og hvorfor.

 

Eksempel 2. NETTO i lokalområdet

NETTO inviterer det lokale byråd og lokale foreninger til en emneaften omkring madspild. Emnerne er hvem og hvordan man kan støtte i lokalområdet mht. genbrug af flasker, pap, indsamlinger til forskellige formål. Desuden vil man gerne tale om problematikken omkring ”skraldere” - folk der samler mad op fra NETTOs containere. Hvordan undgår man problemer med sundheden?

  • Invitation: Skriv invitationen til foreningerne og det lokale byråd.
  • Dagsorden: Lav dagsordenen til mødet.
  • Oplæg: Lav oplægget til mødet med en beskrivelse af hvad Dansk Supermarked Groups målsætning mht. madspil er.

 

Eksempel 3. Food Waste

I har besluttet at promovere jeres food waste concept. I har bl. a. et nyt koncept hvor man kan købe en vare i stedet for en hel pose. I forbindelse med lanceringen af dette nye koncept har I fået fremstillet sunde madopskrifter til små portioner, Opskrifterne er gratis ved køb af ”en af hver”.

  • Pressemeddelelse: Skriv en pressemeddelelse, hvor I gør opmærksomme på jeres nye ”en af hver” koncept. F.eks. Køb et æg, en banan, en gulerod. Kom her ind på de nye gratis opskrifter med tilhørende samlemappe.
  • Slogan: Lav nogle slogans til butikken, til brug for promoveringen af ”én af hver” kampagnen. Sloganerne skal være til forskellige kundegrupper, f.eks. unge singles, pensionister mm.
  • Opskrifter: Lav en sund opskrift til samlemappen.
  • Samlemappe: Lav en forside til samlemappen

 

Eksempel 4. Grøntsagsboks

Du er kommet på en idé, som kombinerer det at støtte syge og dårligt ernærede børn samt gør det lettere at indlede et samarbejde med hospitaler og børnehaver. Du fremlægger din idé for din chef i Tyskland/Frankrig/Spanien, som støtter din idé og vil have dig til at fremlægge idéen for topledelsen.

Du skal forberede:

  • En gennemgang af Dansk Supermarked Groups støtte til Team Danmark og nødhjælpsorganisationer.

  • En planche som præsenterer din idé: en farvestrålende smart udformet frugt/grønsagsboks med plads til enten 4 stk. økologisk frugt eller grønt med navnet ”Økologisk frugt/grønt to go”.

  • En forklaring på, hvorfor du foreslår netop denne udformning af boksen og en forklaring på valg af farver.

  • Din mening med hensyn til om frugt/grøntsagsboksen skal leveres med eller uden økologisk frugt/grønt.

  • Et forslag til, hvordan butikkerne i Tyskland/Frankrig/Spanien kan støtte en nødhjælpsorganisation gennem salget af denne frugt/grøntsagsboks.

  • Hvilken nødhjælpsorganisation skal efter din mening støttes i dit nuværende land?

  • Et forslag til en event, der skal skabe medieomtale af de initiativer, som I vælger at fokusere på i din butik, når frugt/grøntsagsboksen skal markedsføres. F.eks. saml Nettomærker/upload en selfie, der viser din passion for økologi og spar op til frugt/grøntsagsboksen/vind en frugt/grøntsagsboks.

  • Et forslag til hvordan frugt/grøntsagsboksen skal markedsføres til hospitaler og børnehaver.

 

Øvrige eksempler på emner til caseeksamen:

Du skal hjælpe med til at gøre opmærksom på miljø og social ansvarlighed.

  • Lav en in store plakat til butikken. Plakaten skal illustrere, hvilke initiativer Dansk Supermarked Group tager i forhold til at minimere madspild. Plakaten skal ligeledes gøre opmærksom på samarbejdet med fødevareBanken.
     
  • Som ansat i Netto i udlandet er du klar over, at en sag hos en leverandør eller en samarbejdspartner meget hurtigt kan udvikle sig til en krisesag. Derfor laver du en lille film i MovieMaker, hvor du inddrager relevante punkter fra Dansk Supermarked Groups Code of Conduct.
     
  • Du sender et handelsbrev til potentielle B2G-samarbejdspartnere inden for hospitaler og børnehaver og vedhæfter din MovieMaker film omhandlende relevante punkter fra Dansk Supermarked Groups Code of Conduct. Overhold og redegør for formalia i forbindelse med skrivning af handelskorrespondance.
     
  • Du bliver interviewet til den lokale TV-station og radio, da du har fået følgende idé: at Netto i Tyskland/Frankrig/Spanien skal lancere en farvestrålende smart udformet frugt/grønsagsboks med plads til enten 4 stk. økologisk frugt eller grønt. Du foreslår navnet ”Økologisk frugt/grønt to go”, fordi det er et navn, som oversat til tysk/fransk/spansk lyder godt og giver en klar indikation af, hvad det drejer sig om. For hver solgt frugt/grøntsagsboks donerer Dansk Supermarked Group 1 Euro til en nødhjælpsorganisation i dit nuværende land. Du fortæller TV-journalisten/radioværten, hvad din idé med frugt/grøntsagsboksen går ud på, og hvilken nødhjælpsorganisation, din Netto har valgt at støtte. Samt hvorfor I netop har valgt at støtte den pågældende nødhjælpsorganisation.
     
  • Skriv en indbydelse til en aftenevent. Indbydelsens modtagere er repræsentanter for lokale hospitaler og børnehaver. I brevet/e-mailen præsenterer du frugt/grøntsagsboksen: ”Økologisk frugt/grønt to go” samt formålet med eventen = at indlede et samarbejde angående levering af frisk økologisk frugt og grønt i en smart og farverig frugt/grøntsagsboks: ”Økologisk frugt/grønt to go”, der vil appellere til børn og børnefamilier. Overhold formalia for brevskrivning.

 

Ressourcer

Det anbefales, at lærere og elever selv søger efter nye og aktuelle artikler, videoer og tekster på internettet.

Klima og bæredygtighed

Flere valg

Muligheder for alle

Strategi og ansvarlighed

Plastic-principper

CSR-rapporter

Velgørende formål

Publikationer CSR-rapporter og årsrapporter

Pressemeddelelser

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.