Stærke relationer styrker pædagogisk viden

I denne podcast kan I møde forsker Maja Plum, den integrerede institution Solsikken og høre om forskningsprojektet "Pædagogisk viden – mellem pædagoger".

ikon for podcast
© Børne- og Undervisningsministeriet

Pædagogisk personales indbyrdes relationer spiller en afgørende rolle for udvikling af viden og kompetencer i dagtilbud og for kvaliteten af det arbejde, de udfører. Det fortæller forsker Maja Plum. Det går ud over fagligheden, når relationerne forsvinder.

Det handler ikke om, at kolleger skal være gode venner, men det er afgørende at have en fagligt vidende relation. Det, Maja Plum kalder ”et fælles pædagogisk etos”.

I forskningsprojektet lod Maja Plum pædagoger fra forskellige dagtilbud bytte plads for at observere betydningen af kollegiale relationer. I podcasten kan I høre mere om, hvordan eksperimentet gik.

I kan bagefter bruge diskussionspapiret nedenfor til at sætte fokus på relationer i jeres dagtilbud.

 

Hør podcasten

Stærke relationer styrker pædagogisk viden

Børn&Unge Podcast, BUPL. Varighed: 21,02 min.

Podcasten og det tilhørende diskussionsark er udarbejdet af Børn&Unge Podcast/BUPL, 2018. Forskningsprojektet Pædagogisk viden – mellem pædagoger (2017) er udarbejdet af Maja Plum, ekstern lektor ved Københavns Universitet, Afdeling for Pædagogik. 

Siden er opdateret 07. november 2019 af emu-redaktionen
Rettigheder:

Rettigheder

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - BY/NC/SA Navngivning / Ikkekommercielt / Del på samme vilkår. http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/dk/.
Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme
Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.