Eksempel fra praksis

Rutinepædagogik

I denne film kan I opleve, hvordan rutiner bliver læringsrum for børn i dagtilbud. Rutiner kan understøtte børns selvstændighed og medvirke til at gøre dem selvhjulpne og handlekraftige.

© Københavns Professionshøjskole

Filmens varighed: 13,49 min.

 

Projektet Pædagogiske rutiner som læringsrum i daginstitutioner har undersøgt sammenhængen mellem intention og læring i de dagligt tilbagevendende rutiner, ritualer og rytmer. I undersøgelsen har forsker Søren Smidt og videoproducer Svend Rossen interviewet pædagogisk personale og filmet pædagogiske rutiner i 15 dagtilbud.

De daglige rutiner i dagtilbuddet giver umiddelbar mening for børnene; fx at der skal dækkes bord, inden man skal spise. Derfor er rutinerne en vigtig del af det pædagogiske læringsmiljø, og derfor kalder rutinerne på bevidst opmærksomhed fra det pædagogiske personale.

”Børn vil rigtig gerne være nyttige. Selv de yngste vil gerne bidrage og være nogle, som giver noget til fællesskabet og hinanden. Og alt det får man foræret med de pædagogiske rutiner,” siger Søren Smidt.

Ønsker I at arbejde videre med filmen, kan I finde fire videocases og en række diskussions- og refleksionsspørgsmål på siden De pædagogiske rutiner.

Bag om filmen

Filmen 'Rutinepædagogik' (2015) er en del af Visuel pædagogisk grundbog af Søren Smidt og Svend Rossen, Københavns Professionshøjskole. Alle film kan ses på emu Dagtilbud.

Dagtilbud - Visuel pædagogisk grundbog

Visuel pædagogisk grundbog

Siden er opdateret 02. december 2020 af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.