Redskab

Arbejd systematisk med børneperspektiver i dagtilbud med Børnemosaikker

Børnemosaikker er et inspirationsmateriale og redskab målrettet pædagogisk personale, ledere og konsulenter til arbejdet med systematisk at evaluere og bringe børneperspektiver i spil i praksis.

Om materialet

Børns perspektiver er en central kilde til viden om, hvordan hverdagslivet i dagtilbud opleves af børnene, og udviklingen af de pædagogiske læringsmiljøer skal tage udgangspunkt i børneperspektiver.

Danmarks Evalueringsinstitut, EVA, har udviklet Børnemosaikker, som er et inspirationsmateriale og et redskab, I kan bruge til jeres arbejde med børneperspektiver. Materialet tilbyder en systematisk tilgang til at udvælge fokus, indsamle viden og dokumentation, analysere og bringe børns perspektiver i spil i jeres hverdagspraksis. Materialet indeholder også refleksionsspørgsmål til de forskellige faser i processen, som kan understøtte jeres faglige refleksion og drøftelse af arbejdet med børneperspektiver.

© EVA. Systematisk opdagelsesrejse i børns perspektiver, Figur fra EVA’s Børnemosaikker

 

Kreditering

Materialet er udviklet af Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.

I kan finde materialet om børnemosaikker og andet inspirationsmateriale til dagtilbud på EVA’s hjemmeside

Siden er opdateret 18. januar 2021 af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.