Eksempel fra praksis

Værdien af leg

Legen har egenværdi og er grundlæggende for barnets trivsel, læring, udvikling og dannelse i dagtilbud.

I denne norske film kan I se og høre om værdien af børns leg.

© Utdanningsdirektoratet, Norge

Filmens varighed: 2,28 min.

 

Børn leger ikke for at lære. Men de erfarer og lærer meget, når de leger. I denne film fortæller den norske forsker Monica Seland om værdien af børns leg og om den leg, der griber fat i barnet eller leger med barnet.

Barnet leger, fordi det er sjovt at lege, spændende at lege, uhyggeligt at lege og farligt at lege. Og igennem legen lærer børnene at samarbejde, da det er en forudsætning for, at leg mellem flere børn kan fungere. Sammen opbygger de komplicerede historier med fælles fantasitemaer, hvor de fx også flytter sig fra rum til rum. Det er krævende intellektuelt, socialt og sprogligt.

Verdien av lek er udgivet af det norske Utdanningsdirektoratet, 2018.

Siden er opdateret 02. december 2020 af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.