Artikel

Idéer til lege og aktiviteter

Her kan forældre finde forslag til lege og aktiviteter, som barnet enten kan fordybe sig i selv, eller som er målrettet den tid, I kan være sammen.

Små børns foretrukne aktivitet er legen og, afhængig af deres alder, kan de være fordybet i leg i lang tid. Legen er typisk præget af bevægelse, af glæde og fantasi, men legeformerne vil afhænge af dit barns aktuelle udvikling, præferencer og behov. De mindste børn vil ofte have behov for voksne i nærheden for at kunne lege.

  • Fordybelseslege- og aktiviteter
    Afhængig af dit barns alder er aktiviteter som fx at lege med konstruktionslegetøj (Lego, plus-plus, klodser mv.) eller tegne og male med vandfarver gode at fordybe sig med, og kan give dig som forælder et pusterum. Lad dit barns interesse være styrende for fordybelsen, om det så er at tegne, bygge togbane, lege med dukker, lave perleplader eller andet kreativt, lægge puslespil, kigge i bøger – eller spille på tablet eller computer.
     
  • Rollelege
    Rollelege kan forberedes af barnet, måske ud fra gode idéer fra dig. Dermed kan I måske aftale, hvad der skal ske, før du igen kan være i leg med barnet. Det lidt større barn kan fx lave en butik eller restaurant i stuen, køkkenet, i haven eller hvor I kan finde plads. Til butikken/restauranten skal der tegnes / udklippes reklamer, tilbud, menukort, ”skrives” priser og navn på det, der sælges; der skal tegnes og klippes penge, findes ting der kan sælges osv. I kan aftale, at du/I kommer og ”køber ind” senere på dagen. I kan fx også lege bilværksted, dyrepassere i zoo eller andre rollelege, hvor barnet kan bygge op og gøre klar, og I kan være kunder eller gæster.
     
  • Leg og bevægelse udenfor/i naturen 
    De fleste små børn bevæger sig naturligt i deres leg og færden gennem dagen. Når de er sammen med andre børn, fx på legepladsen i dagtilbuddet, har de oftest et højt aktivitetsniveau, og det behov for udfoldelse har de også, når de er hjemme. Nogle børn kan være forsigtige eller usikre, rent motorisk. De har også brug for at øve sig, men skal motiveres på andre måder.  Brug naturen og jeres lokalområde til at få frisk luft og bevægelse ind i hverdagen. Det kan være en kort tur, med høj aktivitet - eller I kan finde den nærmeste græsplæne til hop og løb, I kan kigge efter insekter og planter, eller I kan cykle en lille tur. Hvis I har en lukket have/gård, så kan I evt. tegne en trafikbane med kridt. Så kan barnet øve sig i at køre på banen enten på rulleskøjter, løbehjul eller sin cykel. Dit barn vil ofte kunne vise dig, eller fortælle, hvad det kan li’ at lave udenfor - spørg ind til, hvad de plejer at lave på legepladsen i dagtilbuddet og forsøg at omsætte til jeres egne rammer.
     
  • Leg og bevægelse indenfor
    Dit barn har brug for at få rørt sig flere gange om dagen. Idéer til bevægelse og aktive lege inden døre kan være tumlelege, gemmeleg, stopdans, sanglege.
    Find fx noget musik, som dit barn godt kan lide. Barnet kan danse frit til musikken - og, hvis det er lidt større, kan du stille dit barn en lille opgave med at lave en dans til musikken. Dit barn kan så lave en dans og øve sig på den, og I kan aftale et tidspunkt, hvor du/I ser dansen og danser med.
     
  • Højtlæsning
    Du kan læse bøger/blade/tegneserier højt for barnet. Når I læser, kan du engagere barnet ved at pege på billederne og stille spørgsmål til det, der sker på billederne eller til mærkelige ord. Når I har læst bogen, kan du opfordre barnet til at lege bogens handling fx med bamser eller andre ting, som var med i bogen. Et større barn kan også tegne ”det sjoveste”, ”det bedste” eller ”det mest uhyggelige” i bogen.
     
  • Små opgaver og aktiviteter
    De fleste børn er glade for at løse små opgaver. For at det skal være motiverende er det er vigtigt at fokusere på det legende og nysgerrige. Ideer til opgaver kan være:
    • Find farver og former: Gå på opdagelse hjemme og ude og find fx ting, der er grønne, røde, runde, firkantede, trekantede, bitte små, kæmpestore, bløde, hårde osv..
    • Tæl dig frem: Dit barn kan også tælle hjemmets døre, vinduer, stole, skabe, vandhaner, knive, gafler, skeer, hovedpuder, dyner og tæpper.
    • Find andre kategorier: Dit barn kan sortere (Lego)klodser i farver, former, sortere bamser eller biler efter størrelse eller farve, og  finde ting, der er større/mindre end barnet, end bamsen osv.
       
  • Spil
    At spille spil er for mange børn en god hyggestund med forældre og evt. søskende. Om det er puslespil, vendespil, kortspil, eller andre spil, betyder ikke noget i denne sammenhæng. Når I spiller sammen, er der både sjov, nærvær og læring i spil for dit barn, som blandt andet får øvet sig i at vente på sin tur, at følge regler, at ”planlægge” hvad han/hun vil gøre osv.
     
  • Spil på tablet, smartphone, pc
    Afhængig af alder, har de fleste børn erfaring med at spille digitale spil på familiens devices. Mange børn finder både ro og spænding i at fordybe sig i spil, og som forældre kan du bruge denne mulighed for at skabe dig et pusterum i hverdagen, hvor barnet kan sidde fordybet selv.

    Det er en god idé at se app’en igennem selv, så du kan hjælpe dit barn godt i gang. Det kan desuden skabe en god ramme, at du i forvejen fortæller barnet, at han/hun må spille i et vist tidsrum. Du kan sætte æggeuret til at ringe efter den aftalte tid, ligesom du kan forberede dit barn 5-10 minutter inden, tiden er gået. Tal gerne bagefter om, hvad dit barn syntes var sjovt/svært/overraskende. Udvalget af digitale spil er enormt, og I har måske allerede jeres favoritter.

 

Aktiviteter målrettet de ældste børn

Hvis dit barn er optaget af at øve sig i bogstaver kan disse aktiviteter måske være sjove:

  • Bogstav- og taljagt
    Send barnet på jagt efter bogstaver og tal - fx i familiens navne, i bøger, på legetøj osv. I kan også lege denne leg udenfor: Hvilke bogstaver og tal er der på skilte, på butikker og varer, på bilernes nummerplader osv.
     
  • Lege-skrivning
    Denne aktivitet handler om at lege med skriftsprog, altså at barnet leger, at hun/han skriver med det, barnet synes ligner bogstaver. Det handler ikke om, at barnet skal lære at skrive alle bogstaver på den helt rigtige måde. Det skal det nok lære i skolen. Dit barn kan fx ”legeskrive”: Postkort til et familiemedlem eller en ven, lave et gækkebrev, skrive indkøbsliste eller menukort til en legerestaurant / pizzeria osv.

 

 

Q & A med spørgsmål og svar om det, der måske udfordrer jer
 

Q: Hvordan kan jeg tale med mit barn om Coronasmitte/Covid-19

De 0 – 2 årige
Fortæl at vi er hjemme fra vuggestue/dagpleje, fordi der er nogen, der er syge. Denne slags sygdom smitter, og vi vil helst ikke være syge - og derfor skal vi holde pause med at besøge familie/venner/dagtilbud- og huske at vaske vores hænder grundigt…

Læs mere på Sundhedsstyrelsens hjemmeside hvor du også finder film til inspiration om, hvordan I kan tale om situationen hjemme.

 

De 3 – 5 årige
Fortæl, at der er en lillebitte og usynlig ting, der hedder Coronavirus, som kan gøre folk syge, og som smitter. Derfor er vores børnehave lukket - så der ikke er for mange der bliver syge på samme tid. Derfor kan vi for tiden kun være sammen få mennesker ad gangen, og vi skal huske at vaske vores hænder grundigt. Men heldigvis går sygdommen væk igen, så selvom vi nu er hjemme i lang tid, så kommer vi tilbage til børnehaven, i skole og på arbejde igen…

Læs mere på Sundhedsstyrelsens hjemmesidehvor du også finder film til inspiration om, hvordan I kan tale om situationen hjemme

 

 

Q: Hvordan kan jeg hjælpe mit barn til at huske, at det er en del af et fællesskab i dagtilbuddet?

De 0 – 2 årige
Gå forbi vuggestuen/legestuen, når der er lukket og tal med dit barn om, hvorfor det ikke kan være med lige nu – fx hvis der er særlig smitterisiko i jeres familie. Hvis legepladsen er åben, kan I gå ind og lege lidt, og tale om hvad barnet gerne vil lege, når det kommer tilbage til vuggestuen/dagplejen. Snak evt. også med dit barn om, hvad de voksne og de andre børn fra vuggestuen/dagplejen mon laver, når de er i dagtilbuddet.

Læs mere under ”Sammenhæng mellem jer og barnets dagtilbud” i rubrikken ovenfor

 

De 3 – 5 årige
Gå forbi børnehaven / den kommende SFO/fritidshjem, når der er lukket, og tal med dit barn om, hvorfor han/hun ikke kan være der lige nu. Hvis legepladsen er åben, kan I gå ind og lege lidt. Snak med dit barn om hvad de voksne og de andre børn mon laver, når de er i børnehaven/den kommende SFO/fritidshjem.

Et børnehavebarn kan huske hverdagen og oplevelser, og med kontakt til andre børn og personalet, kan I holde relationerne ved lige. Skriv et postkort eller lad barnet tegne noget, I har lavet derhjemme, som kan sendes eller afleveres i dagtilbuddet, så de andre børn også husker jeres barn i fællesskabet.

Læs mere under ”Sammenhæng mellem jer og barnets dagtilbud” i rubrikken ovenfor

 

Q: Hvordan hjælper jeg mit barn til at overskue dagen?

Børn kan godt lide at have en ramme for, hvad der skal ske. Lav sammen med børnene en dagsplan, eller bare en plan for det næste stykke tid af dagen, og gør den synlig. Når børn får medbestemmelse, øges deres motivation for at samarbejde. De større børn kan selv orientere sig i forhold til hvad skal der ske nu.

Læs mere under ”Skab en ny struktur for dagen” i rubrikken ovenfor

 

Q: Hvordan motiverer jeg mit barn til at bidrage til hverdagens rutiner - og hvorfor er det godt for mit barns udvikling?

De 0 – 2 årige
Børn har brug for at være aktive og føle sig betydningsfulde i familien. Ved at have høje forventninger til, at dit barn godt kan selv, styrker du dit barns tro på egen formåen og styrker dermed dit barns selvværd.  Øvelse gør mester, og det er netop barnets tro på at bare jeg øver mig, så kan jeg, der gør dit barn robust og livsduelig. Når barnet har lært at gå sikkert, kan det fx hjælpe med at lægge legetøj og vasketøj på plads, bære service ind til bordet, deltage i madlavningen. Små børn kan ofte meget mere, end vi tror, og de elsker at gøre det samme som mor eller far.

Læs mere under ”Skab en ny struktur for dagen” i rubrikken ovenfor, under ”Vær sammen om hverdagens gøremål”

 

De 3 – 5 årige
Børn har brug for at være aktive og føle sig betydningsfulde for familien. Ved at have høje forventninger til at dit barn godt kan selv, så styrker du dit barns tro på egen formåen og dermed dit barns selvværd. Øvelse gør mester, og det er netop barnets tro på at bare jeg øver mig, så kan jeg, der gør dit barn robust og livsduelig. Barnet kan ofte mere, end vi regner med. Dit barn vokser af at have små daglige pligter, som det er ansvarligt for, fx at gå ud med skraldespanden, at dække bord, tømme opvaskemaskine osv.

Læs mere under ”Skab en ny struktur for dagen” i rubrikken ovenfor, under ”Vær sammen om hverdagens gøremål”

 

Q: Skal jeg være bekymret for mit barns læring og udvikling, når det ikke er i dagtilbud?

Nej, dit barns udvikling går ikke i stå af at være sammen med jer, der jo er de vigtigste i barnets liv. Børn lærer hele tiden, ved at lege og tale med forældre og søskende og ved at være involveret i familiens gøremål.

Læs mere under ”Idéer til lege og aktiviteter- sammen og hver for sig” i rubrikken ovenfor

 

Q: Hvordan kan jeg hjemme være med til at stimulere mit barns sprog?

De 0 – 2 årige
Når du taler med dit lille barn, understøtter du dit barns sproglige udvikling. På den måde er den sproglige udvikling altid i spil, uanset om I leger sammen udenfor, om du pusler barnet, tumler, osv. Det vigtigste er, at forsøge at huske at sætte ord på det, I laver sammen i situationen, da det styrker dit barns ordforråd og giver det lyst til at fortælle selv.

Se eksempler på gode måder at bruge sproget på, når du samtaler med dit barn

De 3 – 5 årige
Når du samtaler med dit barn, understøtter du dit barns sproglige udvikling. Forsøg at sætte ord på det, I laver sammen, og hvad du kunne gætte på, at barnet er optaget for tiden. Stil gerne åbne og nysgerrige spørgsmål til dit barn, og giv dit barn tid til at svare.  Åbne spørgsmål er fx ”hvad skete der så?”, ”hvordan kan det være at…?”, ’’hvad tænker du på meget på for tiden’’, ’’hvad kan man sige om…’’ (fx maden, vejret, dit humør mm.)

Se små videoklip med gode måder at bruge sproget på, når du samtaler med dit barn
 

Q: Hvordan kan jeg gøre bevægelse og udeliv attraktivt, når mit barn helst vil lege inde og stillesiddende?

Du kan vise dit barn, at bevægelse og udeliv også kan være sjovt ved selv at gå forrest og hjælpe barnet i gang med leg på legepladsen, i sandkassen, og lege gemmeleg, fangeleg osv. De fleste børn finder glæde i at bevæge sig og lege, når mor eller far er i nærheden af dem. De kan have brug for opmuntring fra mor eller far for at turde at gøre lidt mere, end de kunne i går, eller måske en hånd at støtte sig til. For nogle børn vil det være motiverende, at aftale ”hvad der skal ske, efter at vi har være ude og bevæge os” eller ”hvem, der skal høre om, hvad vi har lavet udenfor”.

Læs mere under ”Idéer til lege og aktiviteter- sammen og hver for sig” i rubrikken ovenfor

 

Q: Hvem kan jeg kontakte, hvis jeg har brug for hjælp til familiens trivsel i denne tid?

Tag kontakt til dit barns dagtilbud:
Hvis du har brug for konkrete råd og vejledning i forhold til dit barns trivsel og udvikling, kan du tage kontakt til dit barns dagtilbud. Lederen kan formidle kontakt til en pædagog, som kender dit barn, og som du kan tale med om dét, du oplever, er svært lige nu.

Tag kontakt til kommunens familieafdeling:
Alle kommuner tilbyder åben, anonym rådgivning og i denne periode ydes den typisk via tlf. eller virtuelt.

Du kan se på kommunens hjemmeside, hvordan du kan kontakte rådgivningen direkte, eller via en familieafdelingen, som også kan formidle kontakt til en fagperson, der er vant til at tale med forældre om vanskeligheder i familielivet eller om børn, der bekymrer.

Tag evt. kontakt til Børns vilkår:

https://bornsvilkar.dk/det-goer-vi/foraeldretelefonen/

Siden er opdateret 11. maj 2020 af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.