Aktivitet
The Black Hole - kortfilm
Inspiration til at arbejde med kortfilmen The Black Hole.
Formål
Aktivitetens mål er at kursisten kan:
- udtrykke sig skriftligt i et enkelt sprog i korte beskrivelser og meddelelser.
- tale og skrive engelsk på et enkelt niveau.
Overordnet læringsmål for kursisten er at få kendskab til de uregelmæssige udsagnsord. Kursisten skal blive i stand til at identificere udsagnsord, bestemme tiden, være bevidst om og kunne beskrive forskellen på regelmæssige og uregelmæssige udsagnsords bøjninger samt forstå udsagnsordenes funktion generelt
1. Omfang/planlægning
Det tager ca. 2 - 4 timer at arbejde med materialet.
2. Forberedelse/opbygning
Se filmen og gennemarbejd arbejdsopgaverne (se under gennemførelse)
Forbered en wordsearch på fx Puzzlefast.com
Opgaverne kan med fordel bruges som variation i et forløb om verber, således kursisterne har arbejdet med verber.
3. Gennemførelse
Kortfilm: The Black Hole vises, og der skrives derefter en fælles tekst i datid om handlingen (referat/beskrivelse)
Før film: ordforråd – titlen The Black Hole – hvad betyder det, og hvad handler filmen mon om?
Ord om filmens handling oversættes – er vi blevet klogere på handlingen/emnet i filmen?
Copy machine, candy, safe, man, surprised, money.
Lav en wordsearch på Puzzlefast.com.
Under filmen – filmen ses, og kursisterne kan evt. tage noter undervejs.
Efter filmen: vi ser på ordene fra føraktiviteten – skal/kan de bruges i vores beskrivelse af filmen?
Ordmaterialet repeteres herved og sættes i en sammenhæng sætning for sætning. Der arbejdes med fællesskrivning, hvor læreren skriver med på Smartboard eller projektor ud fra kursisternes bidrag. Verberne lokaliseres undervejs, og i fællesskab er der fokus på, om de er i datid, og der diskuteres, om der er tale om regelmæssige eller uregelmæssige verber.
4. Evaluering/opfølgning
De forslåede aktiviteter har meget fokus på verber.
Følgende aktivieter kan supplere:
- Kursisterne laver i grupper 3-6 undrespørgsmål til filmen på et stykke papir. Spørgsmålene diskuteres på klassen eller i grupper.
- Kursisterne laver en personkarakteristik af personerne i filmen. Karakteristikken kan skrives på en planche
- Læreren laver en Kahoot med spørgsmål til filmen
- Kursisterne skriver en kort anmeldelse af filmen. Der bruges nutid.
Kreditering:
Fagkonsulenten i engelsk AVU - Børne- og Undervisningsministeriet.