Hvor får jeg mine nyheder fra?

I denne aktivitet skal kursisterne reflektere over deres medieforbrug og prøve kræfter med, hvordan medierne vinkler historier forskelligt.

Formål

Aktiviteten har til formål, at styrke kursisterne kritiske tilgang til nyheder og historier, som blandt andet florerer på nettet.

 

Omfang/planlægning

Det anslåede tidsforbrug til aktiviteten er 75-90 min.

 

Forberedelse/opbygning

Læs detaljeret om, hvordan du kan opbygge aktiviteten her: Sådan gør du.

 

Gennemførelse

Øvelse 1. 

Speeddebat.

Øvelse 2.

Hvilke overskrifter klikker du på?

Øvelse 3.

Den samme historie kan have mange forskellige vinkler.

Du finder bilag til alle øvelser herunder.

 

Refleksion

- Blev I overrasket over, hvor mange måder den samme historie kan fortælles på?

- Hvorfor tror I, at forskellige medier vælger forskellige vinkler?

- Er det et problem, hvis man altid får sine nyheder fra det samme medie? Eksempelvis et medie som altid lægger vægt på sensation?

- Hvordan kan I hver især undgå, at det hele tiden er den samme type nyheder, som I bliver præsenteret for?

Kreditering

Materialet er udarbejdet af et konsortium bestående af Pluss, LSP, CeFU, YouGlobe og DUF i samarbejde med Børne- og Undervisningsministeriet.

Siden er opdateret 19. august 2019 af emu-redaktionen
Rettigheder:

Rettigheder

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.