Artikel

Responsopgaven på d-niveau

Her finder du inspiration til, hvordan kursisterne kan arbejde med kommentaropgaven som en del af den sproglige prøve på d-niveau.

De fleste, som har haft dansk på fed-niveau ved, at kursisterne kan have ganske svært ved at gennemskue responsopgaven i den sproglige prøve. For at forberede kursisterne til eksamen, kan man med fordel arbejde med responsopgaven i undervisningen. 

Vestegnen HF & VUC har på YouTube udgivet en videogennemgang af, hvordan kursisterne kan løse opgaven. Disse videoer kan ses her:

© Vestegnen HF & VUC
© Vestegnen HF & VUC

En anden idé til at arbejde med opgaven er, at kursisterne inddeles i grupper. Grupperne får 2-3 responsopgaver, og de skal i gruppen blive enige om, hvad de skal kommentere, samt hvordan de skal formulere deres kommentar. Her kan GoogleDocs med fordel bruges eller en anden web2,0-tjeneste, hvor kursisterne kan se og skrive sammen. 

Ved opsamlingen på klassen er det vigtigt, at kursisternes kommentarer skrives på tavlen eller hentes frem på smartboard, således kursisterne kan se hinandens kommentarer og forhåbentlig lære af hinanden. 

 

Kreditering:

Artiklen er udarbejdet af fagkonsulenten i dansk

Siden er opdateret 11. august 2020 af emu-redaktionen
Rettigheder:

Rettigheder

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.